עשר על: אוטיזם בתוך מערכת יחסים זוגית

  1. מבחוץ, זו נראית כמו מערכת יחסים זוגית רגילה, עם עליות ומורדות. החברים המשותפים, הקולגות בעבודה ואפילו בני המשפחה המורחבת אינם רואים את מה שמתרחש בין בני הזוג מאחורי דלתיים סגורות. לעיתים קרובות, הם אפילו נראים כמו זוג מושלם ומעורר קנאה.
  2. הרבה פעמים המשיכה וההתאהבות במערכות יחסים כאלו כל כך חזקה, שההתאמה בין בני הזוג יכולה להיראות לשניהם מושלמת בתחילת הקשר. גם אם יש סימנים מקדימים לבעייתיות בקשר, כשמאוד מאוהבים, הנטייה היא להתעלם מהם, או לא לייחס להם חשיבות מרובה.
  3. בני הזוג מתמודדים עם קשיי תקשורת קיצוניים בזוגיות. היא מרגישה שהיא מדברת לקיר, מתלוננת על כך שבן הזוג לא מבין אותה ולא מתחשב בה בכלל. הוא באמת לא מבין מה היא רוצה ממנו. הוא היה רוצה שהיא פשוט תפסיק להתלונן ותעזוב אותו בשקט. לפעמים היא קוראת לו ‘אוטיסט’, אבל מבלי באמת להעלות על דעתה שאולי הוא אכן נמצא על הרצף האוטיסטי.
  4. המריבות שלהם אף פעם לא באמת מסתיימות, כי הם לא מצליחים לדבר על הדברים שמפריעים להם ולמצוא להם פתרונות. שני בני הזוג מוצאים את עצמם מהלכים יותר ויותר על קצות האצבעות. הוויכוחים ביניהם מגיעים מהר מאוד לכדי פיצוץ, אז הם משתדלים להימנע מלדבר על נושאים מעוררי מחלוקת.
  5. לאורך זמן, שני בני הזוג צוברים כעס ותסכול ואינם שבעי רצון מהקשר. יש להם השקפות עולם שונות לגבי מהותה של מערכת יחסים זוגית, יש להם צרכים שונים, בעיקר בכל מה שקשור לתקשורת זוגית, קירבה ואינטימיות, והם מביאים איתם גישות שונות לחינוך הילדים. כל אחד מהם משוכנע שהדרך שלו היא הנכונה וכל אחד מהם רואה באחר את האשם העיקרי לקשיים בזוגיות.
  6. המאפיינים המרכזיים של אוטיזם: כפייתיות, הישאבות טוטאלית לתחביב או לתחום עניין מסוים, נוקשות מחשבתית, קושי להתמודד עם שינויים ומצבי לחץ, קושי בהבעה והכלה של רגשות, קושי לראות ולהבין נקודות מבט, דעות ורצונות של אנשים אחרים- כל אלו מחבלים בעקביות בקשר וגורמים לבלבול מאוד גדול.
  7. היות ולאוטיזם יש מרכיב גנטי חזק, להרבה מהזוגות האלו יש ילדים מאובחנים על הרצף האוטיסטי, או ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה, רגישות חושית מוגברת או מופחתת, OCD (הפרעה טורדנית-כפייתית) או קשיים בוויסות הרגשי. אלו הן ההפרעות הנלוות הנפוצות ביותר לאוטיזם ובמקרים רבים, ההפרעות הנלוות מאובחנות שנים לפני שמאובחנת הבעיה המרכזית. לחלק מהזוגות האלו יש ילדים מחוננים המפגינים יכולות יוצאות דופן וכישורים ייחודיים בתחומים מסוימים. אוטיזם בתפקוד גבוה מגיע לעיתים קרובות עם גאונות, מה שמצד אחד, מקשה מאוד על האבחון המוקדם של ילדים גם כיום, ומצד שני, מאפשר לייחס הסברים חלופיים לקשיים הרגשיים והחברתיים שאיתם הילדים מתמודדים.
  8. מערכת יחסים זוגית כזאת כוללת לעיתים קרובות ביטויים של אלימות פסיכולוגית, מילולית, מינית ו/או כלכלית. לעיתים רחוקות יותר, גם אלימות פיזית. בחלק גדול מהמקרים מדובר בהתעללות נפשית, שאינה עונה על ההגדרה הקלאסית של אלימות. פעמים רבות, ההתנהגויות הפוגעניות הינן פועל יוצא של המאפיינים האוטיסטיים של אחד מבני הזוג, ואינן מבוצעות באופן מכוון מתוך כוונה לפגוע.
  9. ההשלכות של התנהגויות פוגעניות בזוגיות הן חמורות, בין אם הן נעשות באופן מכוון ובין אם לא. נשים הנמצאות בזוגיות כזאת מתלוננות על חסך רגשי ומיני גדול מאוד, בדידות קשה, חוסר תמיכה וחוסר הדדיות. בחלק מהמקרים, נשים מרגישות כמו אימהות חד-הוריות, כשהן נושאות לבדן באחריות על הבית והילדים. הן מתמודדות עם מצוקה נפשית חמורה המתבטאת גם בבריאותן הפיזית והנפשית. הן סובלות לעיתים קרובות מדיכאון, חרדה וממחלות כרוניות ואוטו-אימוניות.
  10. מחשבות על פרידה עולות בתדירות גבוהה אצל אחד מבני הזוג או שניהם, וקיימת התלבטות מתמדת לגבי סיום הקשר. כאשר מערכות יחסים זוגיות כאלו מסתיימות, הגירושים עלולים להיות עתירי קונפליקט ולכלול גם הסתה של הילדים. בני הזוג לרוב מתקשים להגיע להסכמה בתהליך של גישור, מה שגורר מאבק משפטי מכוער ופגיעה מתמשכת בכל בני המשפחה.

 

נשים רבות מתמודדות עם קשיי תקשורת קיצוניים בזוגיות שלהן, מבלי להעלות כלל על דעתן את האפשרות שבן זוגן נמצא על הקשת האוטיסטית. אחרות מבינות שבזה מדובר רק אחרי שנים ארוכות של בלבול וספקות המכרסמים בהן, עד לתחושה של אובדן השפיות.

הספר : “החצי השני של הקשת” והקורס המקוון שלי: “נשים בזוגיות על הרצף” מציגים לראשונה בעברית את הידע הקליני והממצאים המחקריים העדכניים ביותר לגבי השפעתה של הפרעת תקשורת על מערכות יחסים זוגיות ולגבי מצבן של נשים הנמצאות בזוגיות עם גברים על הרצף התקשורתי. הם מספקים כלים להתמודדות עם האתגרים הייחודיים לזוגיות כזאת, לקבלת החלטות לגבי המשך הקשר הזוגי ולהובלת שינויים משמעותיים ברמה האישית, הזוגית והמשפחתית.

הספר והקורס מיועדים לנשים הנמצאות בזוגיות מאתגרת, לאנשי מקצוע ולכל מי שרוצה לדעת, להבין ולצלוח את האתגרים ששונות נוירולוגית מביאה איתה למערכות יחסים רומנטיות.

למידע נוסף על הספר

למידע נוסף על הקורס

 

בעקבות המלחמה, יצאתי למבצע “תובנות ברזל”- לפיצוח זוגיות מאתגרת.

זה אומר שאת מקבלת הנחה מאוד משמעותית, של 50%, על הקורס המקוון: “נשים בזוגיות על הרצף” ויכולה לרכוש אותו בעלות של 389 ₪ בלבד.

בתמורה להנחה הזאת – אני מבקשת ממך לתרום, כפי יכולתך, לכל גוף/ ארגון/ עמותה שתבחרי, הפועלים לרווחת חיילי צה”ל ו/או תושבי העוטף.

את התרומה את מעבירה באופן ישיר לאן שבחרת לתרום. אין שום צורך שתדווחי לי למי תרמת ובאיזה סכום. כל תרומה מבורכת!

חשוב לי להדגיש שהגישה לקורס היא ללא הגבלת זמן, כך שגם אם אין לך כרגע פניות, סבלנות, או כוח לצפות בו – הוא יחכה לך!

 

אשמח לספק מידע נוסף ולענות על שאלות,

ד”ר פנינה ארד, 0507865822.

פגישות ייעוץ אישיות וזוגיות מתקיימות גם אונליין.

הדרך שלך לשינוי מתחילה בצעד קטן אחד

הצטרפו אלי והרשמו עוד היום לאימון עם ד"ר פנינה ארד

קידום אתרים בגוגל קידום אתרים בגוגל