עצמאות אישית בתוך זוגיות מאתגרת

 

עצמאות אישית הינה ערך מרכזי שכדאי וראוי לכולנו לשאוף אליו, והיא חשובה במיוחד עבור נשים הנמצאות בזוגיות מאתגרת. השגתה של עצמאות חשובה במיוחד עבורן, כי מה שלרוב משאיר נשים בזוגיות מאמללת שבה הן חוות אלימות פיזית או נפשית מצד בן הזוג שלהן, או סובלות מחסך רגשי ובדידות גדולה, הוא פחד, תלות רגשית ו/או כלכלית, ותחושה של חוסר מסוגלות להתנהל בעולם באופן עצמאי.

המרכיב המרכזי של עצמאות אישית הוא- עצמאות כלכלית. הכוונה היא למסוגלותן של נשים להרוויח מספיק כסף שיאפשר להן לחיות בכבוד וגם ליהנות מהחיים, מבלי להיות תלויות לפרנסתן באף גבר. וכן, ליהנות זו לא מילה גסה. זה אומר שמעבר לסיפוק צרכים בסיסיים, יישאר מספיק כסף לפינוקים, לתחביבים ולבילויים.

לצערי, אני פוגשת אצלי בקליניקה יותר מדיי נשים המרגישות שהן נאלצות להישאר בזוגיות מתסכלת מכיוון שאינן עובדות, או שמשכורתן נמוכה מאוד והן פוחדות שלא תוכלנה להסתדר לבד. וגם נשים שעובדות ומשתכרות יפה, חוששות מירידה ניכרת ברמת החיים שהורגלו אליה, והרבה פעמים בוחרות להישאר בזוגיות שאינה מספקת מהרבה בחינות, רק כדי להמשיך וליהנות מהרווחה הכלכלית המתאפשרת להן במסגרת הנישואים.

החשש הזה שלהן מוצדק לגמרי, כי כשאין כסף לגמור את החודש, ברור שאי אפשר להוציא כסף על דברים הנחשבים למותרות, ומה שקורה במצבים של מצוקה כלכלית באופן טבעי, הוא שצרכים קיומיים והישרדותיים תופסים את המקום המרכזי ואילו נושא כמו מציאת זוגיות חדשה וטובה יותר, מקבל במקרה הטוב, מקום משני, אם בכלל נותרות אנרגיות לעסוק בו…

נכון שכסף לא קונה אושר, אבל כסף הוא משאב חשוב ואי אפשר להתעלם ממנו. כדי להשיג עצמאות כלכלית, צריך למצוא עבודה עם משכורת טובה, לחשוב כיצד ניתן לייצר מקורות הכנסה נוספים, מעבר למשרה העיקרית, או לצאת ללימודים שיפתחו בפנינו אפשרויות פרנסה נוספות. בקיצור- יש צורך לתכנן את העתיד באופן שניתן יהיה ליהנות משפע כלכלי.

מערכות יחסים אינטימיות מהוות את אחד ממקורות האושר הגדולים ביותר שלנו, כך שברור כי חוסר סיפוק מקשר זוגי, מעיב על אושרנו. רצוי כמובן שתהיה לנו זוגיות טובה ומספקת, ואם אין לנו אחת כזאת, כדאי שנעשה את כל המאמצים לשקם את הנישואים שלנו, או לחילופין, להתגרש, אם הפרטנר שלנו מסרב לעבוד על הקשר, לקבל עזרה מקצועית, או לעשות שינוי. אולם, בלי שום קשר לבן הזוג ולמצב הזוגיות, פיתוח עצמאות רגשית חיוני למען שמירה על הבריאות הפיזית והנפשית שלנו וטיפוחה מחזיר את השליטה באושר שלנו לידינו.

עצמאות רגשית חשובה לא פחות מעצמאות כלכלית. ואני מתכוונת ליכולת של נשים לדאוג לאושרן, מבלי להיות תלויות במערכת היחסים הזוגית שלהן כמקור בלעדי לאושר ומבלי לצפות מבן הזוג שלהן שידאג לאספקה שוטפת של שמחה ומצב רוח טוב. עצמאות רגשית נהדרת גם עבור אלו שנהנים מזוגיות טובה ומוצלחת. הזמן שמבלים בנפרד מבן הזוג, לא אמור לבוא על חשבון זמן איכות זוגי, אלא בנוסף לו. האפשרות להתאוורר וליהנות גם מהקשר הזוגי וגם מקשרים חברתיים אחרים ומפעילויות שאינן כוללות את בן הזוג, עשויה לתרום לזוגיות ולהעשיר אותה, וכל זוג כמובן יכול לבחור את האיזון המתאים לו בין זמן ‘ביחד’ לבין זמן ‘לחוד’.

כאשר מערכת היחסים הזוגית אינה מספקת ואינה נותנת מענה לצרכים רגשיים, עצמאות רגשית הופכת להיות חיונית, ממש כמו אוויר לנשימה. אמנם אין תחליף לקשר אינטימי חם ואוהב, אך יחד עם זאת, קשרים חברתיים משמעותיים, תמיכה חברתית, פעילויות פנאי מהנות ועיסוק בדברים שנותנים לחיינו משמעות, יכולים למלא אותנו באנרגיות חיוביות, בתחושות של חיוניות ובשמחת חיים.

מה זה בדיוק ואיך משיגים עצמאות רגשית?

  • זה מתחיל בהחלטה לשים את עצמנו במרכז ולעשות כל מה שאנחנו יכולות כדי לדאוג לצרכים שלנו, לבריאות שלנו ולאושר שלנו.
  • פיתוח חיי חברה עצמאיים: טיפוח ותחזוקת קשר שוטף עם חברות וחברים ותיקים, הגדלת מעגל החברים שלנו באמצעות היכרויות חדשות. 
  • השתתפות במפגשים ואירועים חברתיים.
  • להשקיע בהתפתחות אישית ומקצועית, למצוא תחומי עניין חדשים, או לפנות זמן עבור תחביבים ישנים.
  • ובעיקר, זה אומר לשבץ בלו”ז השבועי שלנו בילויים ופעילויות מהנות, שהם רק שלנו.

 

מילות המפתח בנוגע לעצמאות אישית הן תכנון, עשייה ומחויבות.

חשוב להתכוונן ולבנות תכנית אישית שמטרתה להשיג את העצמאות הרצויה לנו.

לפרוט את התכנית לסדרה של פעולות מוגדרות.

והכי חשוב, לשבץ אותן ביומן ולהקפיד על ביצוען באופן קבוע ושוטף.

 

היות והנטייה הטבעית של הרבה מאוד אנשים היא לתת עדיפות להתחייבויות חיצוניות, על מנת להצליח בביצוע התוכנית נדרשת משמעת עצמית גדולה, כי כאן- המחויבות שלנו היא כלפי עצמנו בלבד!

לכן, כדאי להתייחס לתוכנית הזאת באותה רצינות שהיינו מתייחסות לכל מחויבות אחרת ולזכור-

שהתחייבות כלפי עצמנו היא לא פחות חשובה מהתחייבויות כלפי אנשים אחרים.

 

נשים רבות מתמודדות עם קשיי תקשורת קיצוניים בזוגיות שלהן, חוות חסך רגשי מתמשך ומצוקה חמורה, מבלי להעלות כלל על דעתן את האפשרות שבן זוגן נמצא על הקשת האוטיסטית. אחרות מבינות שבזה מדובר רק אחרי שנים ארוכות של בלבול וספקות המכרסמים בהן, עד לתחושה של אובדן השפיות.

הספר החדש שלי: “החצי השני של הקשת” והקורס המקוון “נשים בזוגיות על הרצף” מציגים לראשונה בעברית את הידע הקליני והממצאים המחקריים העדכניים ביותר לגבי השפעתה של הפרעת תקשורת על מערכות יחסים זוגיות ולגבי מצבן של נשים הנמצאות בזוגיות עם גברים על הרצף התקשורתי. הם מספקים כלים להתמודדות עם האתגרים הייחודיים לזוגיות כזאת, לקבלת החלטות לגבי המשך הקשר הזוגי ולהובלת שינויים משמעותיים ברמה האישית, הזוגית והמשפחתית.

הספר והקורס מיועדים לנשים הנמצאות בזוגיות מאתגרת, לאנשי מקצוע ולכל מי שרוצה לדעת, להבין ולצלוח את האתגרים ששונות נוירולוגית מביאה איתה למערכות יחסים רומנטיות.

למידע נוסף על הספר

למידע נוסף על הקורס

 

מוזמנת גם באהבה להצטרף לקבוצת קסנדרה: 

 

 חג עצמאות שמח!

ד”ר פנינה ארד: 0507865822

שיחות ייעוץ אישיות וזוגיות מתקיימות גם אונליין.

הדרך שלך לשינוי מתחילה בצעד קטן אחד

הצטרפו אלי והרשמו עוד היום לאימון עם ד"ר פנינה ארד

קידום אתרים בגוגל קידום אתרים בגוגל