כמו צפרדע שמתבשלת בסיר עם מים רותחים

הרבה מהנשים שמגיעות אליי לקליניקה מרגישות כבויות. נשים שזוכרות את עצמן כצעירות מלאות חיים, שופעות שמחה ואופטימיות, מוצאות את עצמן מרוקנות לגמרי אחרי שנים של זוגיות מתסכלת שבה הן בעיקר נותנות מעצמן ומקבלות מעט מאוד בתמורה. לחלקן, לקח הרבה מאוד זמן להבין שהן חוות התעללות נפשית מתמשכת, שהן בעצם מתמודדות עם התנהגויות פוגעניות, למרות שמדובר בהתנהגויות שאינן עונות להגדרה הקלאסית של אלימות.

אז איך קורה שבחורה צעירה, שאפתנית ואנרגטית מאבדת את עצמה במערכת יחסים זוגית שבה היא הופכת להיות שקופה, חסרת כוחות ומיואשת?

זה קורה קצת כמו במשל על הצפרדע המתבשלת. ולמי שלא מכירה את הסיפור, מדובר במשל שאומר שאם תשימו צפרדע בתוך סיר עם מים רותחים, היא תקפוץ מיד החוצה כדי להימלט מהסכנה. לעומת זאת, אם תכניסו את אותה הצפרדע לסיר עם מים פושרים ונעימים ותעלו את הטמפרטורה באופן הדרגתי למצב של רתיחה, הצפרדע כלל לא תשים לב לסכנה, עד שזה יהיה מאוחר מדיי והיא תתבשל למוות.

בחלק מהמקרים, זה מתחיל בסיפור אהבה מקסים, כמו בסרטים. אבל אחרי שתקופת ירח הדבש מסתיימת, והיא הרי מסתיימת בסופו של דבר אצל כל הזוגות, נשים פתאום קולטות שאין להן שותף, שהן נשארו לבד במערכה, בקשר זוגי שאין בו לא חלוקת תפקידים הוגנת, לא תמיכה ולא הבנה . לפעמים, לוקח להן הרבה מאוד זמן לקלוט שבן הזוג שלהן בכלל לא רואה ולא מעריך את כל מה שהן עושות.

חלקן מוצאות את עצמן מתפקדות על תקן של עקרות בית במשרה מלאה, למרות שמעולם לא תכננו לעשות את זה, צוברות כעס ותסכול על חוסר השותפות של בן הזוג, על התנערותו מאחריות כלפי הבית וכלפי הילדים ועל התעלמותו מבקשותיהן החוזרות ונשנות לקבל ממנו עזרה. הן מתבוננות בו בקנאה כשהוא ממשיך בחייו כרגיל אחרי לידות, משקיע בעבודתו, מתפתח ומצליח במבחינה מקצועית. הן רואות לנגד עיניהן את הפער שהולך וגדל ביניהם וגם את הריחוק הבלתי נמנע.

חלקן משלימות עם חלוקת תפקידים לא הוגנת, מספרות לעצמן שמדובר במצב זמני בלבד, עד שהילדים יגדלו קצת. חלקן  מאוד נהנות מזמן האיכות שלהן עם הילדים ומרוצות מהאפשרות להשקיע בהם ולהיות איתם כמה שיותר לאורך שנותיהם הראשונות. אחרות, מוותרות על התפתחותן המקצועית ונשארות בבית, או מסתפקות במשרה חלקית בלבד, כי לא משתלם להן כלכלית לצאת לעבוד, או כי הן מתקשות למצוא את האיזון הנדרש בין הבית לעבודה, בלי שותף שחולק בנטל.

אלו וגם אלו מסיימות את היום תשושות. מצפות לפחות למילה טובה מבן הזוג, רוצות לזכות בהערכה על כך שהן משקיעות את מירב זמנן ומרצן בבית ובגידול הילדים. כאשר בן הזוג שלהן ממעט בהבעת פירגון או חיבה, מתעלם מהן, או ביקורתי כלפי מה שהן עשו או לא הספיקו לעשות, כשהוא לא מבין בכלל מה כל כך קשה להן ועל מה הן מתלוננות, לפעמים אפילו שואל בזלזול מה הן עושות כל היום, הרי הוא זה שעובד ומפרנס את המשפחה, הן שוקעות למצבי דכדוך ודיכאון, מתמודדות עם שחיקה ומצוקה נפשית קשה שהולכת וגוברת עם הזמן, הולכות ונכבות.

אני פוגשת אצלי בקליניקה הרבה מאוד נשים שמרגישות כמו הצפרדע המתבשלת לאיטה בסיר עם מים רותחים. בחלק גדול מהמקרים האלו, מאחורי חוסר ההבנה, חוסר השותפות, המיקוד באינטרסים האישיים וההתעלמות הבוטה מצרכיה של בת הזוג ומבקשותיה לקבל התייחסות חיובית ועזרה, מסתתרת הפרעת תקשורת, אוטיזם בתפקוד גבוה, שמעולם לא אובחן, ובכל זאת, מחבל בעקביות בתקשורת ובאינטימיות הזוגית, פוגע בבת הזוג ומערער את תחושת הערך העצמי שלה.

בדרך כלל, הנשים האלו מתבוננות לאחור בצער וכאב, מתחרטות על וויתורים שעשו לאורך השנים, מתוך אילוץ או בחירה, מצטערות על כך שזנחו מאחור את החלומות והשאיפות שהיו להן בצעירותן, מצטערות על כך שהשלימו עם מערכת יחסים מתסכלת – וכולן רוצות שינוי.

אם נחזור לסיפור על הצפרדע המתבשלת, מוסר ההשכל של המשל הזה הוא שכאשר מתעלמים מדברים קטנים שמפריעים לנו או פוגעים בנו, הם עלולים בסופו של דבר להתעצם, לגרום לנזקים גדולים ואפילו להרוג אותנו. חשוב לי לציין שהמשל הזה לא הוכח באופן מדעי. להפך, היו ניסויים שהראו בפירוש כי צפרדעים יכולות להציל את עצמן ממוות גם כאשר הרתיחה היא איטית. ועדיין, סביר להניח שצפרדעים חוות פגיעה קשה ונכוות מהמים הרותחים, גם כשהן מצליחות בסופו של דבר לצאת מהם.

נשים שנמצאות בזוגיות שבה הן אינן מקבלות מענה לצרכים הפיזיים והרגשיים שלהם, אינן זוכות לפירגון ואהבה, נשים שהן קורבן להתקפי זעם או שתיקות עוינות מצד בן הזוג, נשים שלוקחות על עצמן את מלוא האחריות על הבית והמשפחה ומוותרות על הגשמה אישית ומקצועית – מאבדות עם הזמן את זהותן, את הביטחון העצמי שלהן ואת האמונה ביכולותיהן.

נשים הנמצאות במצב כזה זקוקות לתהליך של החלמה והעצמה כדי לצאת מהמקום שבו הן נמצאות. וזה לגמרי אפשרי לצאת מהמקום הזה. אני מאמינה שכל אישה יכולה לעשות שינויים מרחיקי לכת ברמה האישית, המשפחתית והמקצועית ולהגשים שאיפות וחלומות, בכל גיל. אני גם מאמינה שכל אישה ראויה לקבל יחס מכבד, פירגון והערכה מבן הזוג שלה.

 

נשים רבות מתמודדות עם קשיי תקשורת קיצוניים בזוגיות שלהן, חוות חסך רגשי מתמשך ומצוקה חמורה, מבלי להעלות כלל על דעתן את האפשרות שבן זוגן נמצא על הקשת האוטיסטית. אחרות מבינות שבזה מדובר רק אחרי שנים ארוכות של בלבול וספקות המכרסמים בהן, עד לתחושה של אובדן השפיות.

הספר שלי: “החצי השני של הקשת” והקורס המקוון “נשים בזוגיות על הרצף” מציגים לראשונה בעברית את הידע הקליני והממצאים המחקריים העדכניים ביותר לגבי השפעתה של הפרעת תקשורת על מערכות יחסים זוגיות ולגבי מצבן של נשים הנמצאות בזוגיות עם גברים על הרצף התקשורתי. הם מספקים כלים להתמודדות עם האתגרים הייחודיים לזוגיות כזאת, לקבלת החלטות לגבי המשך הקשר הזוגי ולהובלת שינויים משמעותיים ברמה האישית, הזוגית והמשפחתית.

הספר והקורס מיועדים לנשים הנמצאות בזוגיות מאתגרת, לאנשי מקצוע ולכל מי שרוצה לדעת, להבין ולצלוח את האתגרים ששונות נוירולוגית מביאה איתה למערכות יחסים רומנטיות.

למידע נוסף על הספר

למידע נוסף על הקורס

 

בעקבות המלחמה, יצאתי למבצע “תובנות ברזל”- לפיצוח זוגיות מאתגרת.

זה אומר שאת מקבלת הנחה מאוד משמעותית, של 50%, על הקורס המקוון: “נשים בזוגיות על הרצף” ויכולה לרכוש אותו בעלות של 389 ₪ בלבד.

בתמורה להנחה הזאת – אני מבקשת ממך לתרום, כפי יכולתך, לכל גוף/ ארגון/ עמותה שתבחרי, הפועלים לרווחת חיילי צה”ל ו/או תושבי העוטף.

את התרומה את מעבירה באופן ישיר לאן שבחרת לתרום. אין שום צורך שתדווחי לי למי תרמת ובאיזה סכום. כל תרומה מבורכת!

חשוב לי להדגיש שהגישה לקורס היא ללא הגבלת זמן, כך שגם אם אין לך כרגע פניות, סבלנות, או כוח לצפות בו – הוא יחכה לך!

 

 

בשנים האחרונות ליוויתי מאות נשים בתהליך ממוקד של העצמה וריפוי. חלקן רצו והצליחו לחזור למעגל העבודה אחרי שנים רבות בבית. חלקן בחרו לצאת ללימודים או לעשות הסבה מקצועית. אחרות מצאו סיפוק ומשמעות בעיסוק בתחביב ישן ואהוב וחלקן אף בחרו להפוך אותו לעסק מניב ומשגשג. חלקן הצליחו לרתום את בן הזוג לתהליך של שינוי ולשקם את מערכת היחסים הזוגית. חלקן החליטו לסיים קשר זוגי מאמלל ואזרו את האומץ לעשות את הצעד המפחיד. מה שמשותף לכולן הוא שהן החליטו לעשות תפנית בחייהן ולבחור בעצמן, בבריאותן ובאושרן. הצעד הראשון פשוט מתחיל בהחלטה לעשות שינוי.

 

אשמח לעזור בהכוונה וליווי,

ד”ר פנינה ארד : 0507865822

שיחות ייעוץ אישיות וזוגיות מתקיימות גם אונליין.

הדרך שלך לשינוי מתחילה בצעד קטן אחד

הצטרפו אלי והרשמו עוד היום לאימון עם ד"ר פנינה ארד

קידום אתרים בגוגל קידום אתרים בגוגל