הפרעת תקשורת וציפיות נשיות שאינן עומדות במבחן הזוגיות

נשים רבות נשאבות לתוך קשר רומנטי חדש בהתלהבות גדולה, רק כדי לגלות, במקרה הטוב- מהר מאוד, ובמקרה הפחות טוב- אחרי מספר שנות נישואים, משכנתא וכמה ילדים משותפים- שבן הזוג שבו הן בחרו, אינו עונה על ציפיותיהן. אין זה מפתיע, היות ובשלב ההתאהבות הראשוני והנלהב של הקשר, השלב שבו מתרחשת סערה הורמונלית גדולה, שני בני הזוג עושים כמיטב יכולתם להפגין את הצדדים החיוביים באישיותם ולהסוות את הצדדים הפחות מחמיאים. וגם כאשר צצים ועולים אי אילו תמרורי אזהרה, קיימת נטייה להתעלם מהם ולקוות שבסופו של דבר, הכול יהיה בסדר.

מה שקורה באופן טבעי ובלתי נמנע אצל כל הזוגות, הוא שאחרי תקופת זמן מסוימת, שיכולה להמשך בין מספר חודשים למספר שנים, כשהורמוני ההתאהבות מפסיקים לפעול בעוצמה, המציאות טופחת במלוא עוצמתה. לכל אחד מאתנו כמובן יש נקודות חוזק ונקודות חולשה. גם אם נדמה לנו שמצאנו את בן הזוג המושלם, ההתפקחות היא הרי בלתי נמנעת, ועם הזמן, חולשותיו מתגלות בפנינו, בדיוק כפי שחולשותינו מתגלות בפניו.

מה שקורה כאשר קיימת הפרעת תקשורת ברקע הוא הרבה מעבר להתפתחות הטבעית הזו. נשים שנמצאות בזוגיות עם גברים לא מאובחנים על הרצף האוטיסטי מגלות עם הזמן שהזוגיות שלהן לוקה בחסר בכל אחד מאבני היסוד של זוגיות טובה ובריאה: שותפות והדדיות, תקשורת, קירבה ואינטימיות.

 

שותפות והדדיות

נשים קולטות שהן נמצאות בקשר זוגי שבו הן בעיקר נותנות מעצמן: חום, אהבה, הכלה, טיפול בילדים, שירותי בישול, כביסה וניקיון, והרשימה הזו יכולה להיות ארוכה ואינסופית. נשים מבינות עם הזמן שאין הדדיות בקשר ושהן עצמן מקבלות מעט מאוד מבן הזוג. הן מרגישות פעמים רבות כמו אימהות חד הוריות, כשהן נושאות על כתפיהן את עיקר הנטל של דאגה יומיומית לבית ולילדים ולמרות זאת, אינן זוכות לפירגון ולהערכה מצד בן הזוג על השקעתן.

נשים שנמצאות בזוגיות כזו סובלות מבדידות מאוד גדולה. בן הזוג נוטה להיות עסוק בענייניו ובתחביביו, גם כשהוא נוכח פיזית בבית. בת הזוג מוצאת את עצמה לבד, פיזית ונפשית, ומגלה שכאשר היא נאלצת להתמודד עם קשיים אישיים או משפחתיים, בן הזוג אינו מסוגל לספק לה כתף שעליה תוכל להישען.

אנשים עם הפרעת תקשורת מאוד נוקשים. קשה להם לגלות סובלנות כלפי עמדות, גישות ונקודות מבט השונות מאלו שלהם. הם מתקשים להביע אמפתיה ולשים את עצמם בנעלי האחר. נשים שנמצאות בזוגיות כזאת הן לרוב אלו שמוותרות, מתפשרות, מבינות ומכילות. הן בדרך כלל אלו שמתחזקות את הקשר הזוגי ולעיתים קרובות, גם דואגות לתחזוקת חיי החברה של בני הזוג.

 

תקשורת

גברים עם הפרעת תקשורת נוטים להישען על ההיגיון שלהם, לנתח דברים באופן לוגי ולהימנע משיח רגשי. קשה להם לדבר על רגשות: להביע את רגשותיהם, להבין ולהכיל את רגשותיה של בת הזוג, לתמוך בה בעתות משבר. יש להם קושי לפענח סיטואציות חברתיות ולהבין את הניואנסים הדקים של שפת גוף והבעות פנים. בעוד שדיבור על עובדות משאיר אותם באזור הנוחות הבטוח שלהם, דיבור על רגשות מכניס אותם לטריטוריה לא ברורה ולא ממש מובנת שמאיימת עליהם.

גברים על הרצף הם מאוד פרגמטיים ומוכווני מטרה. התקשורת איתם יכולה בקלות להפוך להיות טכנית ומנהלתית. הם ממעטים לשתף בעולמם הפנימי ובחוויותיהם האישיות וממעטים להתעניין בחוויותיה ובעולמה של בת זוגם.

הם עשויים להיות ישירים, בוטים וחסרי טקט ולפגוע בבת הזוג גם מבלי להתכוון לכך. הם מרבים להעיר ולבקר וממעטים לפרגן ולהחמיא. הביקורת המתמדת מערערת את הביטחון של בת הזוג בעצמה ובקשר הזוגי ומקשה עליה להרגיש נאהבת.  

כשבת הזוג מנסה ליזום שיחה על מצב הזוגיות, הם נכנסים ללחץ ומנסים להימנע מניהול שיחה כזאת. כאשר שיחות כאלו בכל זאת מתקיימות, הן מגיעות מהר מאוד לכדי פיצוץ. בני הזוג מרגישים כאילו הם מדברים בשתי שפות שונות ונקלעים למבוי סתום שלא מאפשר הידברות או מציאת פתרונות.

אנשים עם הפרעת תקשורת נוטים לפרש את דברי בת הזוג כביקורת המכוונת כלפיהם ומגיבים פעמים רבות במתקפה, כשהם מאשימים רק אותה בקשיים הקיימים במערכת היחסים הזוגית. למרות רגישותם הגדולה לביקורת, הם עצמם עשויים להיות ביקורתיים מאוד ולהעיר גם על דברים קטנים שמפריעים להם. הם לעיתים קרובות מתנהלים מול בת הזוג כאילו הם נמצאים בבית-משפט ועסוקים בניסיון לספק הוכחות לטענותיהם. חשוב להם להראות לה שהם צודקים והיא טועה, מה שלעיתים הופך את התקשורת הזוגית לשדה קרב מתיש.

 

קירבה ואינטימיות

הביקורתיות הרבה, חוסר השותפות וההדדיות, הקושי לנהל תקשורת רגשית ולפתור מחלוקות, כל אלו כמובן פוגעים באינטימיות בין בני הזוג וברצון לבלות זמן איכות יחד. גברים על הרצף האוטיסטי מתקשים לא פעם להבין את הקשר בין אינטימיות רגשית לבין מיניות ומתקשים להבין למה היעדר אינטימיות רגשית פוגע ברצונן של נשים במגע פיזי.

בחלק מהמקרים, בהיעדר קירבה רגשית, חיזור ורומנטיקה, בנות זוגם של גברים על הרצף מרגישות כמו אובייקט מיני, מתלוננות על סקס שהופך לאקט טכני של פורקן פיזי ומתחמקות ממנו.

במקרים אחרים, דווקא הגברים הם אלו שמאבדים כל עניין במין שדורש מעורבות רגשית ומוצאים לעצמם תחליפים ברשת האינטרנט, כמו למשל התמכרות לפורנוגרפיה. בנות הזוג שלהם מרגישות דחויות וסובלות מחסך רגשי ומיני מאוד גדול.

 

במסגרת עבודת הדוקטורט שלי בפסיכולוגיה, חקרתי את עולמן של נשים הנמצאות בזוגיות עם גברים שיש להם הפרעת תקשורת, מאובחנת ובלתי מאובחנת. מצאתי שנשים הנמצאות בזוגיות כזאת לאורך זמן משלמות מחיר כבד, הן מבחינת הבריאות הפיזית והן מבחינת הבריאות הנפשית שלהן. הן סובלות מתחושות קשות של בדידות, כעס ותסכול, מתלוננות על מגוון רחב של סימפטומים גופניים ומחלות כרוניות, מאבדות את הביטחון העצמי שלהן ושוקעות למצבים של דיכאון ותשישות. במחקר שלי, לא מצאתי הבדלים בין נשים שבן זוגן אובחן באופן פורמאלי לבין נשים החושדות שבן זוגן נמצא על הרצף האוטיסטי. זה ממש לא מפתיע, היות ולפני שנות התשעים, המונח אספרגר לא היה מוכר ולא הייתה כלל מודעות למאפיינים של אוטיזם בתפקוד גבוה, כך שדור המבוגרים לא אובחן בילדותו.

אם את נמצאת בזוגיות כזאת, או מכירה מישהי שנמצאת בזוגיות כזאת, אל תתני לה או לעצמך לשלם את המחיר הבריאותי הזה. הצעד הראשון בדרך לריפוי ולשינוי, הוא קודם כל להבין את המצב שאתו מתמודדים, ואחר-כך, לנקוט בדרכי התמודדות ופעולה יעילות. יידע הוא כוח. חשוב לדעת שיש הרבה מאוד דברים שניתן לעשות, הן ברמה האישית והן ברמה הזוגית. יהיה צורך אמנם להתאים חלק מהציפיות למציאות, אבל בהחלט לא כדאי לוותר עליהן לחלוטין וחשוב לשמור על תקווה ואופטימיות.

המודעות הקלינית והציבורית בארץ מאוד נמוכה, עד לא קיימת לנושא של הפרעת תקשורת אצל מבוגרים, אבל מדובר בתופעה נפוצה. 1 מתוך 40 אנשים נמצאים על הרצף האוטיסטי. היחס הוא 1:4 בין נשים לגברים, כך שמדובר בתופעה שמאפיינת בעיקר את המין הגברי.

 

נשים רבות מתמודדות עם קשיי תקשורת קיצוניים בזוגיות שלהן, חוות חסך רגשי מתמשך ומצוקה חמורה, מבלי להעלות כלל על דעתן את האפשרות שבן זוגן נמצא על הקשת האוטיסטית. אחרות מבינות שבזה מדובר רק אחרי שנים ארוכות של בלבול וספקות המכרסמים בהן, עד לתחושה של אובדן השפיות.

הספר שלי: “החצי השני של הקשת” והקורס המקוון “נשים בזוגיות על הרצף” מציגים לראשונה בעברית את הידע הקליני והממצאים המחקריים העדכניים ביותר לגבי השפעתה של הפרעת תקשורת על מערכות יחסים זוגיות ולגבי מצבן של נשים הנמצאות בזוגיות עם גברים על הרצף התקשורתי. הם מספקים כלים להתמודדות עם האתגרים הייחודיים לזוגיות כזאת, לקבלת החלטות לגבי המשך הקשר הזוגי ולהובלת שינויים משמעותיים ברמה האישית, הזוגית והמשפחתית.

הספר והקורס מיועדים לנשים הנמצאות בזוגיות מאתגרת, לאנשי מקצוע ולכל מי שרוצה לדעת, להבין ולצלוח את האתגרים ששונות נוירולוגית מביאה איתה למערכות יחסים רומנטיות.

למידע נוסף על הספר

למידע נוסף על הקורס

בעקבות המלחמה, יצאתי למבצע “תובנות ברזל”- לפיצוח זוגיות מאתגרת.

זה אומר שאת מקבלת הנחה מאוד משמעותית, של 50%, על הקורס המקוון: “נשים בזוגיות על הרצף” ויכולה לרכוש אותו בעלות של 389 ₪ בלבד.

בתמורה להנחה הזאת – אני מבקשת ממך לתרום, כפי יכולתך, לכל גוף/ ארגון/ עמותה שתבחרי, הפועלים לרווחת חיילי צה”ל ו/או תושבי העוטף.

את התרומה את מעבירה באופן ישיר לאן שבחרת לתרום. אין שום צורך שתדווחי לי למי תרמת ובאיזה סכום. כל תרומה מבורכת!

חשוב לי להדגיש שהגישה לקורס היא ללא הגבלת זמן, כך שגם אם אין לך כרגע פניות, סבלנות, או כוח לצפות בו – הוא יחכה לך!

 

אשמח ללוות אותך או אתכם בדרך לשינוי,

ד”ר פנינה ארד, 0507865822.

פגישות ייעוץ אישיות וזוגיות מתקיימות גם אונליין.

הדרך שלך לשינוי מתחילה בצעד קטן אחד

הצטרפו אלי והרשמו עוד היום לאימון עם ד"ר פנינה ארד

קידום אתרים בגוגל קידום אתרים בגוגל