היא מדברת לקיר כבר 20 שנה, ורק עכשיו מבינה שמדובר באוטיזם

 

בשנים האחרונות, זה קורה יותר ויותר לנשים ולזוגות הפוגשים את האוטיזם באמצע החיים. לפעמים זה קורה בעקבות אבחון של אחד הילדים על הרצף האוטיסטי, אך לעיתים, מספיקים גם כתבה בעיתון או פוסט באינטרנט שמדליקים נורה אדומה ומובילים לחקירה מעמיקה יותר של הנושא.

“הרגשתי שאני לבד בזוגיות הזאת, שאני הולכת ומאבדת את האחיזה שלי במציאות. מאבדת את עצמי. זאת הקלה גדולה להבין שאני לא היחידה ושיש שם לדבר הזה שאתו אני מתמודדת כבר עשרים שנה”.

אני שומעת את זה הרבה מאז שאני כותבת על הפרעת תקשורת בלתי מאובחנת והשפעתה על מערכות יחסים זוגיות. לפעמים, מיד אחר-כך, מגיעה גם השאלה: “אבל היינו אצל כל כך הרבה פסיכולוגים/ מטפלים/ יועצים זוגיים, ואף אחד מהם לא הצליח לעזור לנו וגם לא זיהה שבזה מדובר. איך זה יכול להיות”?

רק בשנת 1994 הכיר עולם הפסיכיאטריה בתסמונת אספרגר, שכיום נכללת ברצף האוטיסטי, כך שבעצם קיים ‘דור אבוד’ שלם של מבוגרים, הסובלים מהתסמונת ושמעולם לא אובחנו. מבחינה מספרית, ארבעה גברים מאובחנים על כל אישה, כך שהתופעה מאפיינת בעיקר גברים. בתפקוד הגבוה, מדובר באנשים בעלי אינטליגנציה שכלית גבוהה, לעיתים גבוהה מהממוצע, שלמדו לחיות עם מגבלותיהם בהתאם לתמיכה שזכו לה ולאסטרטגיות פיצוי והסתגלות שלמדו לאורך חייהם. במקרים רבים מדובר באנשים מוכשרים ומצליחים, שמצאו לעצמם נישה מקצועית מתאימה, פיתחו קריירה משגשגת, והיחידה שמתמודדת עם מוגבלותם זו בת הזוג שלצדם, שאף היא, אינה יודעת בדרך כלל, עם מה בדיוק היא מתמודדת.

המאפיינים המרכזיים של אוטיזם כוללים קושי באינטראקציה חברתית ורגשית, מיקוד רב בשטחי עניין מצומצמים ודפוסי התנהגות נוקשים וחזרתיים. מדובר בעצם במצב אחד עם שלוש רמות תפקוד: גבוה, בינוני ונמוך. אנשים על הרצף האוטיסטי תופשים את העולם באופן שונה מאחרים. הדרך בה הם תופשים את העולם הגיונית בעיניהם, אולם היא מביאה אותם לעיתים קרובות לעימות עם דרכי החשיבה וההתנהגות הקונבנציונאלית, מקשה עליהם לנהל מערכות יחסים חיוביות ובעיקר, מקשה עליהם לתחזק קשרים רומנטיים וזוגיות לטווח ארוך.

נשים החולקות את חייהן עם בני זוג על הרצף מתמודדות עם קשיי תקשורת קיצוניים בזוגיות שלהן, אינן מקבלות מענה לצרכים הרגשיים שלהן, חוות בדידות גדולה ותחושות קשות של כעס, דיכאון וירידה בביטחון העצמי שלהן. לעיתים קרובות, הן גם נושאות בנטל של חלוקה לא שיווניות במטלות הבית ובאחריות ההורית ומרגישות שהן מותשות, כורעות תחת הלחץ והעומס הרב ומתפקדות כמו אימהות חד-הוריות.

כאשר הן מעזות לשתף אחרים בקשייהן, הן מרבות להיתקל בתגובות של חוסר אמון וחוסר הבנה לגבי התמונה הקיצונית שהן מתארות (כל הגברים הם אותו הדבר…) או בהטלת האחריות עליהן לבעיות במערכת היחסים הזוגית, מה שרק מוסיף לרגשות האשם שלהן, לבלבול ולערעור תפיסת המציאות שלהן.

זה כמובן לא נובע מכוונה רעה כלשהי, לא של האנשים הקרובים ולא של אנשי מקצוע. זה פשוט נובע מחוסר ידע ומחוסר מודעות לנושא!

כשמדובר באוטיזם בתפקוד גבוה אצל מבוגרים שלא אובחנו בילדותם, המוגבלות סמויה לחלוטין. מדובר באדם שנראה רגיל לגמרי, עושה רושם שהוא מסתדר היטב ובמקרים רבים, הסביבה לא מבחינה באיזושהי חריגות או קושי חברתי שלו. וגם אם כן, במיוחד כשמדובר בגאונים, הסביבה מייחסת את שונותם ליצירתיות הגדולה שלהם, לחשיבה מחוץ לקופסא, מה שאפילו מחזק עוד יותר את הקסם האישי שהם מקרינים על סביבתם.

התקשורת הנדרשת בזירה המקצועית – עם קולגות, בוסים או עובדים, שונה באופן מהותי מהתקשורת האינטימית הנדרשת מול בת הזוג. בעבודה אין הכרח לדבר על רגשות או לשתף במידע אישי. ניתן לצלוח את יום העבודה בשלום עם תקשורת המתמקדת בהיבטים המקצועיים הרלוונטיים. גברים על הרצף האוטיסטי לעיתים קרובות הופכים למומחים בתחום העניין שלהם ומסוגלים לנהל שיחות ארוכות בנושאי התמחותם ובנושאים הקרובים לליבם. זו גם הסיבה לכך שבכל המקרים אלו, בת הזוג היא היחידה שתרגיש שיש בעיה רצינית בתקשורת ביניהם, כשאף אחד מבין חבריהם המשותפים לא יבין כלל על מה היא מדברת ומה לא עובד לה בתקשורת עם בעלה.

כאשר נשים מקבלות מסביבתן תגובות המטילות ספק בכושר השיפוט שלהן, הן לא פעם מתחילות לפקפק ביכולת ההבנה שלהן את מה שקורה במציאות. הן מאשימות את עצמן, משנות את דפוסי התקשורת שלהן ומנסות שוב ושוב אסטרטגיות חדשות. כשהן לא מצליחות לייצר שינוי משמעותי בתקשורת הזוגית, על אף המאמץ שהן משקיעות, הן בסופו של דבר, מתפשרות ומוותרות, ופעמים רבות מצמצמות את דרישותיהן ואת ציפיותיהן לרמה מינימאלית. הן משלמות על כך מחיר נפשי ובריאותי כבד. יכולת הסיפוק, ההנאה והרווחה האישית שלהן נפגעת ולעיתים קרובות, הן שוקעות לדיכאון ונעזרות בטיפול תרופתי כדי לטשטש את תחושותיהן הקשות. מצב נפשי קשה תמיד משפיע לרעה גם על הבריאות הפיזית. נשים הנמצאות בזוגיות מתסכלת נוטות לחלות לעיתים קרובות ואף לפתח מחלות כרוניות ואוטו-אימוניות כמו פיברומיאלגיה, תסמונת העייפות הכרונית וסרטן.

 

זה כמובן לא מצב שצריך להשלים איתו.

יש הרבה מאוד מה לעשות, הן ברמה האישית והן ברמה הזוגית.

הצעד הראשון מתחיל בלהכיר את הנושא היטב, להבין במה בדיוק מדובר ולקבל החלטות מיטיבות לגבי המשך הקשר הזוגי.

 

נשים רבות מתמודדות עם קשיי תקשורת קיצוניים בזוגיות שלהן, חוות חסך רגשי מתמשך ומצוקה חמורה, מבלי להעלות כלל על דעתן את האפשרות שבן זוגן נמצא על הקשת האוטיסטית. אחרות מבינות שבזה מדובר רק אחרי שנים ארוכות של בלבול וספקות המכרסמים בהן, עד לתחושה של אובדן השפיות.

הספר שלי: “החצי השני של הקשת” והקורס המקוון “נשים בזוגיות על הרצף” מציגים לראשונה בעברית את הידע הקליני והממצאים המחקריים העדכניים ביותר לגבי השפעתה של הפרעת תקשורת על מערכות יחסים זוגיות ולגבי מצבן של נשים הנמצאות בזוגיות עם גברים על הרצף התקשורתי. הם מספקים כלים להתמודדות עם האתגרים הייחודיים לזוגיות כזאת, לקבלת החלטות לגבי המשך הקשר הזוגי ולהובלת שינויים משמעותיים ברמה האישית, הזוגית והמשפחתית.

הספר והקורס מיועדים לנשים הנמצאות בזוגיות מאתגרת, לאנשי מקצוע ולכל מי שרוצה לדעת, להבין ולצלוח את האתגרים ששונות נוירולוגית מביאה איתה למערכות יחסים רומנטיות.

למידע נוסף על הספר

למידע נוסף על הקורס

 

בעקבות המלחמה, יצאתי למבצע “תובנות ברזל”- לפיצוח זוגיות מאתגרת.

זה אומר שאת מקבלת הנחה מאוד משמעותית, של 50%, על הקורס המקוון: “נשים בזוגיות על הרצף” ויכולה לרכוש אותו בעלות של 389 ₪ בלבד.

בתמורה להנחה הזאת – אני מבקשת ממך לתרום, כפי יכולתך, לכל גוף/ ארגון/ עמותה שתבחרי, הפועלים לרווחת חיילי צה”ל ו/או תושבי העוטף.

את התרומה את מעבירה באופן ישיר לאן שבחרת לתרום. אין שום צורך שתדווחי לי למי תרמת ובאיזה סכום. כל תרומה מבורכת!

חשוב לי להדגיש שהגישה לקורס היא ללא הגבלת זמן, כך שגם אם אין לך כרגע פניות, סבלנות, או כוח לצפות בו – הוא יחכה לך!

 

אשמח לדבר איתך,

ד”ר פנינה ארד, 0507865822

פגישות אישיות וזוגיות מתקיימות גם אונליין.

הדרך שלך לשינוי מתחילה בצעד קטן אחד

הצטרפו אלי והרשמו עוד היום לאימון עם ד"ר פנינה ארד

קידום אתרים בגוגל קידום אתרים בגוגל