אספרגר זה אנחנו

סוף סוף סדרה דוקומנטרית אותנטית שמאפשרת לראות באופן מוחשי מה זו “תסמונת אספרגר”, שהחל משנת 2013, בעצם לא קיימת כתסמונת העומדת בפני עצמה, אלא נכללת בתוך ההגדרה של הפרעת הספקטרום האוטיסטי.

ששת פרקי הסדרה עוקבים אחר ארבעה חבר’ה צעירים על הספקטרום, שיצרו יחד מופע קומי ויוצאים למסע הופעות ברחבי ארה”ב. הסדרה נהדרת בעיניי, בעיקר משום שהיא מצליחה להעביר הרבה מאוד מידע ולנפץ מספר רב של תפיסות שגויות לגבי אוטיזם בתפקוד גבוה.

היא מראה שאנשים עם אוטיזם בתפקוד גבוה נראים רגילים לחלוטין ושההפרעה שלהם בהחלט עשויה להיות סמויה מן העין.

היא מספקת הוכחות לכך שאנשים על הספקטרום יכולים ליצור בהצלחת מערכות יחסים בין-אישיות ולנהל קשרים חברתיים. החברות בין הארבעה מרשימה ומרגשת והיכולת שלהם לעזור אחד לשני ולהתמודד עם מצבים מאתגרים ראויה להערכה.

היא מראה איך אנשים עם אוטיזם בתפקוד גבוה יכולים להתנהל בעולם ולהסתדר היטב באופן עצמאי.

היא מבליטה את האינטליגנציה השכלית הגבוהה, את הכישרון ואת היצירתיות הגדולה המאפיינת הרבה אנשים עם אוטיזם בתפקוד גבוה ואת נטייתם להשקיע הרבה מאוד זמן ואנרגיות בלימוד תחומי עניין המושכים אותם.

מעבר לכך שארבעת החברים הם קומיקאים ויוצרים בזמנם הפנוי, כולם גם סטודנטים ואקדמאים, כמו הרבה מאוד אנשים אחרים על הספקטרום האוטיסטי שמצליחים למנף את גאונותם ואת כישוריהם הייחודיים להישגים מרשימים בתחום המקצועי שבו הם מתמחים (היי-טק, רפואה, הנדסה, ראיית חשבון ובעוד מגוון רחב של מקצועות).

היא משקפת את חוש ההומור המיוחד של ה’אספים’ ואת היכולת שלהם להבין ולספר בדיחות, לצחוק על עצמם ועל אחרים ולהצחיק קהל צופים. והיום ידוע שהרבה אנשים על הספקטרום מתעלים את היצירתיות הגדולה שלהם גם לתחומי האמנות השונים (ציור, פיסול, כתיבה, נגינה, משחק וכדומה).

היא מפנה את תשומת הלב לכך שמדובר באנשים רגישים, שחווים רגשות בעוצמה מאוד גבוהה, ושהקושי שלהם בא לידי ביטוי בוויסות הרגשות שלהם.

היא מרמזת על אופייה הגנטי של התסמונת, כשאביו של אחד מהחבר’ה נשאל לגבי הדמיון בינו לבין בנו וגם מודה בקיומם של קווי דמיון ביניהם. והיום בהחלט ידוע שאוטיזם זוהי הפרעה נוירו-ביולוגית מולדת ותורשתית.

היא מצביעה על קשיים אופייניים רבים כמו קושי עם וויסות חושי, קושי בהתמודדות עם מצבי לחץ, הפרעת קשב וריכוז, הפרעת אכילה, הפרעה טורדנית- כפייתית, חרדה ודיכאון, שכולן הפרעות הנלוות לספקטרום האוטיסטי ובאות לידי ביטוי באופן זה או אחר אצל 70% מהאנשים עם אוטיזם.

והדבר הכי חשוב לדעתי הוא שהסדרה הזו מאפשרת לראות ולהבין כמה אנשים על הספקטרום שונים אחד מהשני, בדיוק כמו אנשים נורמטיביים. לכל אחד מהארבעה יש קווי אופי ייחודיים משלו, כך שממש בלתי אפשרי להכניס אותם לשום תבנית סטראוטיפית.

בנושא של זוגיות, הסדרה לא ממש נוגעת וחבל. לאחד מהחבר’ה יש חברה, אבל מעבר לציון העובדה הזאת וצילום חטוף שלה, אין מידע על מערכת היחסים הזוגית שלהם. מוזכר שהוריהם של חלקם התגרשו, אבל מעבר לצער שהגירושים גרמו לילדיהם, לא קיימת התייחסות לקשר הזוגי.

בתקופה שבה הוריהם של ארבעת החברים גדלו, לפני שנות התשעים, אוטיזם בתפקוד גבוה לא היה ידוע ולא אובחן. גם הוריהם של כל הילדים המאובחנים כיום באוטיזם (גבוה, בינוני ונמוך), לא אובחנו בילדותם, בדיוק בגלל אותה סיבה. ניתן לומר שכל אוכלוסיית המבוגרים שהגיעה לגיל בגרות לפני שנות התשעים, לא אובחנה בעבר, וכיום חוקרים בתחום האוטיזם מתייחסים לקבוצה זו כאל “הדור האבוד”, דור שלא אובחן וגם לא יאובחן לעולם.

הרבה מאוד חבר’ה, עם מאפיינים וקשיים דומים לאלו של משתתפי הסדרה, גדלו, למדו בלית ברירה להסתדר עם הקשיים שלהם ולהשתלב בחברה, מבלי לדעת שהם בעצם על הספקטרום האוטיסטי. הרבה מהם פיתחו לעצמם קריירות מצליחות ומשגשגות, נישאו והקימו משפחות. ולמרות שהנושא לא נחקר, אני מאמינה שהרבה מהזוגות האלו התגרשו, מבלי לדעת מה עומד מאחורי הקשיים שהפריעו להם לנהל זוגיות תקינה.

כי לא פעם, היחידה שמרגישה שמשהו חריג וקיצוני קורה בין כותלי ביתה, זו בת הזוג של אנשים עם אוטיזם בתפקוד גבוה שלא אובחנו. והיא חווה תחושות קשות מאוד של בלבול, כשאף אחד אחר לא מבין על מה היא מדברת ובמה הקשיים בזוגיות שלה שונים מקשיים שגם זוגות אחרים חווים.

אז קודם כל, אני ממליצה בחום לראות את הסדרה המקסימה הזו ולהבין יותר מה זה אוטיזם בתפקוד גבוה,

ואם גם את, שקוראת עכשיו את המאמר, חווה את הבלבול הזה, חושדת שבן הזוג שלך נמצא על הספקטרום האוטיסטי ורוצה וללמוד כיצד להתמודד באופן יעיל עם הקשיים שאת חווה, אשמח לדבר אתך.

 

ד”ר פנינה ארד: 0507865822

הדרך שלך לשינוי מתחילה בצעד קטן אחד

הצטרפו אלי והרשמו עוד היום לאימון עם ד"ר פנינה ארד

קידום אתרים בגוגל קידום אתרים בגוגל