אהבה על הספקטרום

רוב הנשים סבורות שזוגיות עם מישהו על הספקטרום האוטיסטי היא משהו חריג ויוצא דופן שלא קשור אליהן כלל. הן מניחות שמדובר בתופעה נדירה שניתן לצפות בה רק מרחוק, כשהיא מוקרנת על מסך הטלוויזיה. הן לא משערות אפילו כמה הקשרים האלו נפוצים, כמה גבוה הסיכוי שהן מכירות לפחות זוג אחד כזה, ושאולי אפילו הן עצמן נמצאות בזוגיות כזאת.

אז נכון שהן לפעמים אומרות לבן הזוג שלהן שהוא אוטיסט, אבל הן אומרות את זה כשהן ממש כועסות עליו, מבלי באמת להתכוון למה שעומד מאחורי המילה הקשה הזאת, מבלי להבין שיתכן שהן צודקות, מבלי לדעת שהספקטרום האוטיסטי הוא רחב, הרבה מעבר למה שהן רואות בסרטים או בסדרות טלוויזיה. ומה שהן רואות במדיה הוא בהחלט מטעה, כי גם כשאמצעי התקשורת מתיימרים להציג את התפקוד הגבוה של הספקטרום האוטיסטי, הם בעצם מציגים אנשים בתפקוד נמוך יותר, אנשים שהחריגות והשונות שלהם נראית לעין ולעיתים אפילו בולטת מאוד.

גם הסדרה האוסטרלית החדשה ‘אהבה על הספקטרום’ חוטאת בכך. גיבוריה של הסדרה הם רווקות ורווקים, צעירים על הרצף האוטיסטי, המחפשים לעצמם אהבה וזוגיות. הסדרה מפגישה אותם עם בני זוג פוטנציאליים, עוקבת אחר התרגשותם, הכנותיהם ויציאותיהם לדייטים, כאשר אצל חלקם, מדובר בהתנסויות ראשוניות. הצופים זוכים להכיר אותם באופן אישי, לראות אותם בזירה הביתית, מוקפים בבני משפחה אוהבים ותומכים, ולצפות בהם מקבלים ליווי מקצועי המתמקד בשיפור המיומנויות החברתיות שלהם והדרכה לפני ותוך כדי הדייטים. 

מדובר בסדרת דוקו-ריאליטי המאפשרת לראות את השונות הגדולה הקיימת בין אנשים על הרצף האוטיסטי ומציגה אנשים מופנמים ומוחצנים, עם תכונות אופי שונות ותחומי עניין ייחודיים ומגוונים. הסדרה שובת לב וגיבוריה המקסימים משתפים בגילוי לב את הצופים בחששותיהם, חוסר הביטחון שלהם, שאיפותיהם ותקוותם ליהנות ממערכת יחסים זוגית מלאת חום ואהבה.

אז איפה הבעיה?

הבעיה נעוצה קודם כל בכך שחלק מגיבורי הסדרה סובלים ממוגבלויות נוספות שאינן קשורות לאוטיזם, כמו למשל: לקויות שמיעה, שיתוק מוחין ונכויות פיזיות. גם אלו מהם ש’רק’ על הספקטרום, מפגינים את מוזרותם באופן מאוד בולט לעין, מה שמחזק את הסטריאוטיפים הקיימים לגבי שונותם של אנשים על הרצף האוטיסטי.

בעיה נוספת נעוצה בכך שכאשר מתייחסים במדיה ל’תפקוד הגבוה’ של הספקטרום, אלו האנשים שבוחרים להציג. רווקים ורווקות שרובם עדיין גרים בבתי הוריהם, מתקשים לצאת לחיים עצמאיים ומתקשים ליצור קשרים חברתיים ומערכות יחסים זוגיות. צעירים שדי ברור שהאינטליגנציה השכלית של חלקם נמוכה מהממוצע, כאשר כולם מתפרנסים מעבודות פשוטות שלא דורשות התמקצעות או הכשרה מיוחדת ובוודאי שלא השכלה גבוהה.

אני רואה בדברים האלו בעיה, כי המודעות לאוטיזם בתפקוד גבוה גם ככה מאוד נמוכה וכי אנשים הצופים בסדרה הזו או בסדרות וסרטים אחרים המציגים אנשים על הספקטרום האוטיסטי, מקבלים תמונה מעוותת ולא נכונה של מה זה ‘אוטיזם בתפקוד גבוה’, תמונה שאינה משקפת את המציאות ומנציחה את התפיסה המוטעית שמדובר באנשים חריגים ובתופעה ששכיחותה באוכלוסייה נמוכה.

בניגוד למה שרואים על מסך הטלוויזיה, אנשים בתפקוד גבוה על הרצף האוטיסטי נראים רגילים לחלוטין. הם יכולים להשתלב באופן מוצלח ביותר בעולם התעסוקה, לאהוב מכל הלב, ליצור מערכות יחסים חברתיות וזוגיות, וגם להתחתן ולהקים משפחה. צורת החשיבה המיוחדת שלהם, היצירתיות הרבה שלהם ותשומת הלב הייחודית שלהם לפרטים הקטנים עשויה לשרת אותם היטב במגוון רחב של מקצועות. הם יכולים להצטיין למשל בתחומי היי-טק, הנדסה, מדע, רפואה, כמו גם בתחומי אמנות, משחק ומוזיקה. חלקם גאונים ומחוננים ומגיעים להישגים מרשימים בתחום עיסוקם.

יכול מאוד להיות שהיחידה שמרגישה את המאפיינים האוטיסטיים שלהם, זו בת הזוג שלהם, שחווה אותם בסיטואציות אינטימיות הדורשות מעורבות רגשית גבוהה. מן הסתם, הציפיות שלה הן אחרות ושונות ממה שמצופה מהם בעולם העבודה. היא באופן טבעי רוצה לתת ולקבל ביטויי חיבה ואהבה, רוצה תמיכה רגשית וכתף להישען עליה במצבים מאתגרים ומצפה לשיתוף, שותפות והדדיות בקשר. אבל דווקא את הדברים האלה הם מתקשים לספק לה. לא כי הם לא אוהבים אותה, אלא כי יש להם מוגבלות אמיתית שמקשה עליהם לעשות את זה.

מדובר בהפרעת תקשורת נוירו-ביולוגית, מולדת ותורשתית שלא ידעו עליה בעבר. בגלל זה המודעות לנושא כל-כך נמוכה, בגלל זה דור המבוגרים לא אובחן, בגלל זה נשים לא משערות אפילו שייתכן שבן הזוג שלהן באמת על הספקטרום האוטיסטי ולא סתם הן קוראות לו לפעמים אוטיסט. האמת היא שגם הוא לא יודע. למרות שאוטיזם בתפקוד גבוה היה קיים מאז ומתמיד, הקריטריונים לאבחון  ‘אספרגר’ נכנסו לשימוש רק בשנות התשעים המאוחרות וכיום הוא נכלל בתוך הספקטרום האוטיסטי. התופעה שאובחנה בעבר כ’אספרגר’, מאובחנת כיום כ’אוטיזם בתפקוד גבוה’.  

לפעמים, נופל לנשים האסימון שגם הבעל שלהן על הספקטרום, בעקבות אבחון של אחד הילדים המשותפים של בני הזוג. אבל לא תמיד זה קורה. המודעות לאוטיזם בתפקוד הגבוה שלו כל כך נמוכה, שהרבה מהילדים על הרצף האוטיסטי, בעיקר בנות, לא מאובחנים, או מאובחנים בהפרעות קשב וריכוז שנים רבות לפני שהם מקבלים את האבחנה המלאה של אוטיזם, אם בכלל. אצל 70% מהילדים על הספקטרום האוטיסטי אכן ישנן גם הפרעות קשב וריכוז נלוות, שאותן הרבה יותר קל לזהות, ובניגוד לאוטיזם, ישנם גם הרבה מאוד אנשי מקצוע שמתמחים בזיהוין.

 

מה שחשוב לי להדגיש זה שאם את מרגישה שאת נתקלת בקיר בתקשורת שלך מול בן זוגך, אם את מוצאת את עצמך אומרת לו בצחוק שהוא מתנהג כמו אוטיסט, ייתכן שאת צודקת והוא באמת על הספקטרום האוטיסטי, מבלי שידעתם על זה.

יכול להיות שמאחורי ההתנהגויות שמפריעות לך אצלו ושמכעיסות אותך על בסיס יומי, אכן מסתתר אוטיזם בתפקוד גבוה, שמעולם לא אובחן ושמחבל באופן עקבי במערכת היחסים הזוגית שלכם.

אבל גם אם זה המצב, יש הרבה דברים שאפשר לעשות בקשר לזה.

 

אם שניכם מוכנים להשקיע בכך מאמץ, ניתן בהחלט להתגבר על הקשיים, לשפר את הקשר הזוגי ולחוות מערכת יחסים זוגית טובה ומספקת.

גם אם בן הזוג שלך מתכחש לקיומם של קשיים ומסרב לקבל עזרה מקצועית, יש הרבה מאוד דברים שאת יכולה לעשות לבד.

אם מופנית כלפייך אלימות מכל סוג שהוא, את יכולה ללמוד כיצד להפסיק אותה באופן חד-צדדי.

אם את מתמודדת עם תחושות דיכאוניות, את יכולה לטפל בעצמך ולהשיב לעצמך את שמחת החיים שלך, את המרץ ואת החיוניות.

את יכולה לדאוג לעצמך, להתחזק ולקבל החלטות לגבי המשך הקשר הזוגי.

הכדור לגמרי בידיים שלך.

 

אשמח לענות על שאלות וללוות אותך או אתכם בדרך לשינוי,

ד”ר פנינה ארד, 0507865822.

פגישות ייעוץ אישיות וזוגיות מתקיימות גם אונליין.

הדרך שלך לשינוי מתחילה בצעד קטן אחד

הצטרפו אלי והרשמו עוד היום לאימון עם ד"ר פנינה ארד

קידום אתרים בגוגל קידום אתרים בגוגל