עשרת האתגרים המרכזיים של זוגיות על הרצף

  1. שני בני הזוג מרגישים לא מובנים ונדמה להם שהם מדברים בשתי שפות זרות.
  2. כל אחד מבני הזוג חווה ומפרש אירועים משותפים בצורה שונה לגמרי. זה נשמע לא פעם כמו שני סיפורים שונים על אותו האירוע.
  3. אחד מבני הזוג או שניהם מרגישים שהם נתונים תחת ביקורת בלתי פוסקת. בן הזוג עם הפרעת התקשורת רגיש במיוחד לביקורת, אך לא חוסך בהערות ביקורתיות כלפי בת הזוג ושאר בני המשפחה.
  4. אחד מבני הזוג או שניהם מוצאים את עצמם מהלכים על קצות האצבעות וחוששים באופן תמידי מתגובה זועמת של האחר, שלרוב מגיעה באופן בלתי צפוי לחלוטין.
  5. בן הזוג עם הפרעת התקשורת מאוד נוקשה ורוצה שדברים ייעשו רק בדרך שלו. כשמתעורר ויכוח, הוא לרוב משוכנע שהוא זה שצודק, שההיגיון שלו מנצח והוא זה שמחזיק באמת הבלעדית. הוא מתעקש להוכיח לבת הזוג שהוא צודק ופעמים רבות מתיש אותה בניסיונותיו להראות לה שהיא טועה. בת הזוג מוצאת את עצמה לעיתים קרובות מוותרת ומתפשרת פשוט כי אין לה כוח להתווכח יותר.
  6. הקשר הזוגי דומה למערכת יחסים של הורה/ ילד, יותר מאשר למערכת יחסים זוגית. בת הזוג ממלאת תפקיד טיפולי ובהרבה מקרים, לוקחת על עצמה את מירב האחריות על הבית והמשפחה.
  7. בן הזוג עם הפרעת התקשורת מבלה הרבה מאוד זמן לבדו, שקוע בעצמו, בעבודה, בתחביב או בתחום עניין שגוזל את מרבית זמנו הפנוי ובא על חשבון היבטי חיים אחרים. בת הזוג מרגישה שקופה ונטושה, מתמודדת עם תחושות קשות של בדידות ומרגישה שהיא נמצאת בעדיפות אחרונה אצל בן הזוג שלה.
  8. בן הזוג עם הפרעת התקשורת מתקשה לספק מענה לצרכים הרגשיים של בת הזוג שלו. הוא מתקשה להביע רגשות, מתקשה להכיל את רגשותיה של בת הזוג ומתקשה לתמוך בה במקרה הצורך. הוא משוכנע שהיא מגזימה בתגובותיה, שהיא רגשנית מדיי/ היסטרית/ מלודרמטית ובאופן כללי, דורשת ממנו יותר מדיי ולא מרוצה משום דבר. 
  9. לבן הזוג עם הפרעת התקשורת יש צורך מופחת באינטראקציה. הוא כמעט ולא מביע התעניינות במה שקורה אצל בת הזוג שלו וממעט לשתף אותה במה שקורה אצלו. עם הזמן, התקשורת בין בני הזוג מצטמצמת להיבטים מנהליתיים בלבד והם מתחילים לנהל חיים מקבילים שמזכירים יותר שותפות לדירה מאשר מערכת יחסים זוגית.
  10. נושאים בעייתיים נשארים לא פתורים. בני הזוג לא מצליחים לדבר ביניהם ולהגיע לפתרונות. שיחות על נושאים שנויים במחלוקת לא מתקיימות כלל, או שהן מסתיימות בפיצוץ.

כל זוג נאלץ להתמודד עם אתגרים לאורך הדרך המשותפת. הזוגיות המושלמת לא באמת קיימת, גם אם נראה שהיא כזו בתחילת הקשר. אולם מה שקורה כשיש הפרעת תקשורת בלתי מאובחנת אצל אחד מבני הזוג, הוא שהאתגרים שלהם, שלכאורה נראים דומים לאתגרים שזוגות אחרים מתמודדים איתם, נחווים בעוצמה כל כך קיצונית, שבני הזוג לרוב מתקשים להתמודד איתם לבדם ומתקשים להגיע לכדי פתרונות.

הרבה מהזוגות האלו מחפשים עזרה מקצועית. יוצא לי לפעמים לפגוש זוגות שעברו במשך שנים טיפולים פסיכולוגיים ממושכים ובכל זאת, אינם מצליחים להתמודד באופן יעיל עם הבעיות שחוזרות ונשנות בקשר הזוגי שלהם.

הרבה מהזוגות האלו התגרשו כבר מזמן, מבלי להיות מודעים כלל להפרעת התקשורת שחיבלה בקשר הזוגי שהסתיים. הם חוזרים ונתקלים באותם מכשולים גם במערכות יחסים חדשות.

יוצא לי לפגוש לא מעט זוגות בפרק ב’ ו-ג’ שלהם, שמתמודדים עם אתגרים דומים לאלו שחשבו שנפטרו מהם לאחר הגירושים וסיום הפרק הקודם בחייהם. לא מדובר בחוסר מזל. כאשר נשים נמשכות לגברים עם הפרעת תקשורת, זה ממש לא מקרי, והפרעת תקשורת היא לא משהו שנעלם עם הגיל ועם הזמן. האמת היא שפשוט קשה מאוד להבחין בה בשלב המוקדם של מערכת היחסים, כשהאהבה בין בני הזוג פורחת וכשהכול נראה ורוד ואופטימי.

טיפול זוגי קונבנציונאלי אינו יעיל במקרים שבהם קיימת שונות נוירולוגית בין בני הזוג. מבלי להתייחס להפרעת התקשורת שברקע, מבלי להבין את המאפיינים שלה ואת האופן שבו היא משפיעה על הזוגיות, מבלי לספק לבני הזוג כלים מותאמים למורכבות שמציבה בפניהם מערכת היחסים הזוגית שלהם, הם ימשיכו להיתקל באותם מכשולים שוב ושוב. הבעיה העיקרית היא שדור המבוגרים לא מאובחן ושלא קיימת בארץ כלל מודעות למאפיינים של הפרעת תקשורת אצל מבוגרים ולאופן שבו היא משפיעה על קשרים זוגיים.

 

נשים רבות מתמודדות עם קשיי תקשורת קיצוניים בזוגיות שלהן, חוות חסך רגשי מתמשך ומצוקה חמורה, מבלי להעלות כלל על דעתן את האפשרות שבן זוגן נמצא על הקשת האוטיסטית. אחרות מבינות שבזה מדובר רק אחרי שנים ארוכות של בלבול וספקות המכרסמים בהן, עד לתחושה של אובדן השפיות.

הספר שלי: “החצי השני של הקשת” והקורס המקוון “נשים בזוגיות על הרצף” מציגים לראשונה בעברית את הידע הקליני והממצאים המחקריים העדכניים ביותר לגבי השפעתה של הפרעת תקשורת על מערכות יחסים זוגיות ולגבי מצבן של נשים הנמצאות בזוגיות עם גברים על הרצף התקשורתי. הם מספקים כלים להתמודדות עם האתגרים הייחודיים לזוגיות כזאת, לקבלת החלטות לגבי המשך הקשר הזוגי ולהובלת שינויים משמעותיים ברמה האישית, הזוגית והמשפחתית.

הספר והקורס מיועדים לנשים, לאנשי מקצוע ולכל מי שרוצה לדעת, להבין ולצלוח את האתגרים ששונות נוירולוגית מביאה איתה למערכות יחסים רומנטיות.

למידע נוסף על הספר

למידע נוסף על הקורס

 

אם את מרגישה שהגעתם למבוי סתום במערכת היחסים הזוגית שלכם,

אם מתעורר אצלך החשד שהקשיים שאיתם אתם מתמודדים קיצוניים ומורכבים יותר מאשר הקשיים שזוגות אחרים מתמודדים איתם,

אשמח לשוחח איתך.

 

ד”ר פנינה ארד, 0507865822,

שיחות ייעוץ אישיות וזוגיות מתקיימות גם אונליין.

הדרך שלך לשינוי מתחילה בצעד קטן אחד

הצטרפו אלי והרשמו עוד היום לאימון עם ד"ר פנינה ארד

קידום אתרים בגוגל קידום אתרים בגוגל