על שתלטנות ואהבה חונקת

במערכת יחסים זוגית טובה אפשר למצוא אהבה, התעניינות ודאגה, שאותה מפגינים שני בני הזוג אחד כלפי השני. קשה לפעמים לשים את האצבע ולהבין איפה עובר הגבול בין אהבה גדולה לאהבה חונקת, ומתי התעניינות ודאגה כנה הן בעצם ביטוי לשתלטנות.

אני פוגשת לפעמים אצלי בקליניקה נשים שמספרות לי על זוגיות טובה, על בעל נהדר שדואג להן מאוד, שמטפל בילדים ושותף פעיל לעבודות הבית. שמעתי אפילו כמה נשים שאמרו לי בלי לחשוב פעמיים: “אני חיה כמו מלכה. הוא נותן לי הכול”. והן מתקשות להסביר איך זה שהכול נפלא ובעצם כל כך רע להן. והאמת היא שבהתחלה גם אני מתקשה להבין… התיאור הזה נראה כל כך מושלם ובינינו, מי מאתנו לא הייתה רוצה להיות מלכה?    

מה שכן, כשאני ממשיכה לשאול שאלות בניסיון להבין את התמונה המלאה, מסתבר שהיא לא כל כך ורודה כמו שאותה אישה מציירת אותה לעצמה, או כמו שבן הזוג שלה טורח לצייר  לה אותה שוב ושוב, או כמו שהמשפחה המורחבת והחברות שלה רואות אותה.

פעמים רבות, נשים כאלו סובלות מאלימות כלכלית למשל, מבלי להבין בכלל שמדובר באלימות. גם כשהן עובדות ומרוויחות, הן נאלצות לבקש כסף מהבעל ולפרט לו בדיוק על מה הן עומדות לבזבז אותו. הוצאות לא מדווחות שלהן או הוצאות גדולות מדי לדעתו, זוכות לביקורת קשה, כך שברור לגמרי מי הבוס ומי קובע על מה מותר להוציא כסף. אז יוצא שבעצם הן יכולות לעשות הכול, כל עוד הבעל שלהן מאשר וחושב שזה בסדר, ומה שלא עובר את אישורו, יורד כמובן מסדר היום והן נאלצות לוותר עליו. ולא משנה בכלל אם מדובר בבגדים, פעילויות פנאי, טיפוח אישי, או לימודים, שנראים לבן הזוג מיותרים.

הבעל של אותן נשים הרבה פעמים בטוח שהוא יודע יותר טוב מהן מה הן אוהבות, מה הן רוצות ומה הן צריכות. הוא יכול לקנות להן לפעמים על דעת עצמו ולפי טעמו בגדים/ תכשיטים /מתנות ולפנק אותן בכל דרך שנראית לו מתאימה. העניין הוא, שהן היו רוצות דברים אחרים לגמרי, אבל הוא אף פעם לא טורח לשאול אותן, והן הפסיקו בכלל להגיד לו, כי הוא לא מקשיב, וכועס כשהן מעיזות לומר, וטוען שהן כפויות טובה.

הבעיה היא שכשמערכת יחסים כזו נמשכת הרבה מאוד זמן, אותן נשים באמת מבולבלות לגמרי ואכן מרגישות כפויות טובה, כי הרי הן מקבלות מהבעל שלהן דברים שנשים אחרות היו חולמות עליהם, ולעיתים קרובות אפילו החברות הכי טובות שלהן מקנאות בהן על המזל שנפל בחלקן. אז הן מתחילות להאמין שזה שהן לא מרוצות מכל מה שיש להן ולא מוקירות תודה, כנראה מצביע על כך שמשהו מאוד לא תקין קורה אצלן.

אז מה באמת קורה שם?

מערכות יחסים כאלו מצביעות לעיתים על הפרעת תקשורת בלתי מאובחנת אצל הגבר, כי למרות שהוא בטוח שהוא חושב על אשתו ועל הצרכים שלה, זה ממש לא מה שהוא עושה. נכון שהוא בדרך כלל באמת אוהב את אשתו, אבל הוא גם אובססיבי לגביה. האהבה שלו חונקת והוא מתנהג בשתלטנות גדולה. הוא לא פתוח בכלל להקשיב למה היא רוצה ומה היא צריכה, וכשיש הפרעת תקשורת, מדובר לגמרי במוגבלות נוירולוגית ובקושי אמתי לראות את נקודת המבט של הצד השני. וכשהוא כל כך בטוח שהוא בעל מושלם, וכשהסביבה גם רואה אותו ככזה, נורא קל ליפול למלכודת הדבש הזאת ולהתבלבל.

אבל הגוף מרגיש ויודע, והאינטואיציה קולטת שמשהו מאוד לא תקין קורה במערכת היחסים הזאת, ובדרך כלל לא רק התקשורת בעייתית, אלא האינטימיות לוקה בחסר אף היא. נשים שנמצאות בזוגיות כזו הרבה פעמים מרגישות במיטה כמו אובייקט מיני, כי גם שם, בן הזוג שלהן חושב רק על עצמו ופחות מעניין אותו לדעת מה הן אוהבות ומה הן צריכות כדי ליהנות גם…

מה שחשוב לי שתדעי זה שאם את מרגישה שאת נחנקת, שאין לך אוויר ושלא טוב לך, אז זה ממש לא משנה מה אנשים אחרים שרואים את מערכת היחסים שלכם מבחוץ חושבים, ומה הם אומרים לך. את מרגישה ויודעת הכי טוב מה עובר עלייך, ואם את לא מרגישה טוב בקשר הזוגי שלך, זה אומר שלא טוב לך. ואני בטוחה שאת לא מדמיינת את זה, ואני גם בטוחה שאת לא באמת מלכה, כמו שאולי נדמה לך או לאחרים שמתבוננים מהצד, ויש מצב שאת אפילו עוברת התעללות סמויה ובכלל לא מודעת לזה.

אשמח לשוחח אתך,

ד”ר פנינה ארד: 0507865822.

הדרך שלך לשינוי מתחילה בצעד קטן אחד

הצטרפו אלי והרשמו עוד היום לאימון עם ד"ר פנינה ארד

קידום אתרים בגוגל קידום אתרים בגוגל