מה בין שימור התא המשפחתי, טובת הילדים ומשפחה מאושרת?

למרות שבימינו כבר קיימת לגיטימציה לסוגים רבים של משפחות, עדיין, תמונת המשפחה המסורתית המורכבת מזוג עם ילדים ביולוגיים משותפים מנצחת ומככבת בחלומם של מרבית הרווקות והרווקים. הרבה מאוד נשים וגברים שנישאו או הביאו יחד ילדים לעולם מציבים לעצמם כערך עליון את טובת המשפחה ומאמינים ששמירה על התא המשפחתי משרתת את כל בני הבית.

אם מדובר במערכת יחסים טובה ומספקת בין בני הזוג, כמובן שהם צודקים. אבל אם מדובר בנישואים לא מאושרים, אז ממש לא. נכון שלהחלטה על גירושים נלוות השלכות נפשיות וכלכליות קשות עבור כל בני המשפחה, אבל גם להישארות בנישואים לא טובים ישנן השלכות בריאותיות ונפשיות חמורות לא פחות. מחקרים מראים כי נישואים לא מאושרים מגבירים בכ-35% את הסיכויים לחלות ומקצרים את תוחלת החיים ב: 4-8 שנים בממוצע. אנשים הנשואים באושר הם בריאים יותר וחיים יותר שנים לעומת אנשים גרושים או אנשים שאינם מאושרים בחיי הנישואים שלהם.

נישואים לא מאושרים גם מעלים פי 25 את הסיכוי לסבול מדיכאון קליני לעומת נישואים מאושרים. נוכחותם של מצוקה בחיי הנישואים במקביל לדיכאון בולטת במיוחד אצל נשים וישנן הוכחות אמפיריות לכך שמדובר על יחס של 1:2 של דיכאון אצל נשים לעומת גברים, כתוצאה מקשיים במערכת היחסים הזוגית.

ומה לגבי הילדים?

גם הם סובלים מלחץ נפשי כבד, הן כתוצאה מתהליך גירושים והן כשהם נחשפים לעיתים קרובות למריבות, לשתיקות או לביטויים של עוינות בין הוריהם. זוגיות לא מאושרת משפיעה על בריאותם של הילדים וגם על התנהגותם בבית ובמסגרות החינוכיות. חלקם מפגינים את מצוקתם בהתנהגות תוקפנית כלפי אחרים, חלקם שוקעים לדכדוך ומסתגרים. הלחץ הנפשי עלול לחבל גם בהישגיהם הלימודיים של הילדים, שמתקשים להתרכז כי אינם פנויים נפשית לכך. במקרים רבים, הם אינם ממצים את הפוטנציאל שלהם, מגיעים להישגים נמוכים ואף עלולים למצוא את עצמם בסכנת נשירה מבית-הספר.

חשוב להבין כי ילדים לומדים או מחקים את התנהגות הוריהם. לא משנה מה נאמר להם ומה נרצה שיפנימו, דוגמה אישית הינה מקור הלמידה העיקרי של הילדים. אפשר למשל להקפיד לומר לילדים השכם וערב שאצלנו בבית לא צועקים ולא מקללים, אבל אם הם חשופים לאלימות מילולית של הוריהם, זה מה שהם לומדים בפועל, לדבר בצורה לא מכבדת, או להיות קורבן לאלימות המופנית כלפיהם. בנוסף לכך, כאשר קיימת בבית אלימות, מכל סוג שהוא, סביר להניח שהיא מופנית גם כלפי הילדים.

בקיצור, שימור התא המשפחתי לא בהכרח סולל את הדרך להתפתחותם התקינה של הילדים ובוודאי שלא מבטיח את אושרם. ממש לא בטוח שילדים ממשפחות של הורים גרושים נפגעים יותר מילדים החיים במשפחות גרעיניות שבהן ההורים לא מאושרים.

לפעמים, אני פוגשת אצלי בקליניקה זוגות שאומרים לי באופן נחרץ: הילדים שלנו לא מרגישים כלום. אנחנו אף פעם לא רבים ליד הילדים. אנחנו תמיד משתדלים להיראות לידם כאילו הכול בינינו בסדר. אנחנו עושים פעילויות משותפות, יוצאים לטיולים משותפים ועושים הכול כדי שלילדים שלנו יהיה טוב ושתהיה להם תחושה של משפחה מאושרת.

על מי הם עובדים?

רק על עצמם. ילדים מגיל אפס מאוד רגישים למצב הרוח של הוריהם ולאווירה השוררת בבית. אי אפשר לעבוד עליהם, גם אם נורא מנסים. הרגישות הזו נמצאת שם הרבה לפני שילדים יודעים לדבר ולהסביר באופן מילולי מה הם חווים ומה הם מרגישים. הם קולטים את הניואנסים הכי דקים של שפת הגוף והבעות הפנים וקולטים את המתח שקיים באוויר.

כשהילדים גדלים ומבינים יותר את המצב, הפער בין ההצגה שהוריהם עושים בנוכחותם ובנוכחות אנשים מחוץ למשפחה, לבין מה שהם עצמם חווים ומרגישים, עשוי לבלבל אותם מאוד. מצד אחד, הם קולטים באינטואיציות שלהם שמשהו לא טוב קורה בין הוריהם, סופגים את האווירה הרעילה בבית או אפילו שומעים דברים, פה ושם. ואילו מצד שני, ההורים שלהם משדרים עסקים כרגיל, מתנהלים כאילו הכול ביניהם בסדר ולא משתפים אותם בכלום. הפער הזה יכול לערער את הביטחון העצמי של הילדים ולגרום להם להפסיק לסמוך על האינטואיציות שלהם.

גם במקרים שבהם המציאות מחזקת ומתקפת באופן ברור את תחושותיהם הפנימיות של הילדים, כאשר אין להם ספק בכך שהקשר בין הוריהם בעייתי ועדיין, ההורים מכחישים או מנסים להסוות את קיומה של בעיה, נגרם לילדים נזק רב. הם עשויים לאבד את האמון בהוריהם, להפסיק לסמוך על מה שהם אומרים להם ובהתבגרותם, להתקשות לתת אמון גם באנשים אחרים.

כמה נקודות למחשבה לרגל יום המשפחה:

  • איך נראית תמונת המשפחה האידילית שתמיד חלמתם שתהיה לכם?
  • איזו משפחה יש לכם כיום? מהי האווירה השלטת אצלכם בבית? איך נראית הזוגיות שלכם? כיצד מתנהלת התקשורת בין כל בני המשפחה?
  • כמה רחוקה תמונת המשפחה האידילית מהמציאות המשפחתית שלכם?

 

אם הפערים גדולים מדי בין החלום למציאות, זה הזמן להחליט לשנות דברים בחיי המשפחה שלכם. אם טובת הילדים עומדת לנגד עיניכם, רצוי שתדאגו לטפל במערכת היחסים הזוגית שלכם ולעשות את המירב על מנת לספק לכם ולילדיכם תא משפחתי מאושר עם אווירה נעימה. להישאר ביחד ולהימנע מפירוק המשפחה זה ממש לא מספיק. כדי להיות בריאים יותר, פיזית ונפשית, חשוב גם להיות מאושרים יותר. זה אמנם מצריך השקעה ועבודה מצדכם, אבל בסופו של דבר, זאת המתנה הגדולה ביותר שאתם יכולים להעניק לעצמכם ולילדים שלכם.

אשמח ללוות אתכם בתהליך של ייעוץ זוגי.

יום משפחה שמח,

ד”ר פנינה ארד, 0507865822.

הדרך שלך לשינוי מתחילה בצעד קטן אחד

הצטרפו אלי והרשמו עוד היום לאימון עם ד"ר פנינה ארד

קידום אתרים בגוגל קידום אתרים בגוגל