זוגיות על הרצף – כמו שתי שפות שונות

“זה מרגיש כאילו אנחנו מדברים בשתי שפות שונות”.

אנשים שלכאורה מדברים את אותה השפה, מצפים להצליח להבין ולתקשר אחד עם השני, בוודאי כאשר הם אוהבים ונמצאים במערכת יחסים זוגית. הציפייה הזאת מתרסקת שוב ושוב כאשר קיימת ברקע הפרעת תקשורת מאובחנת או בלתי מאובחנת.

זוגות על הרצף חווים קצרים תקשורתיים ברמה היום יומית ומתמודדים עם תחושה קשה של תסכול ואכזבה מתמדת, כאשר ציפיותיהם אינם עומדות במבחן המציאות. השיחות ביניהם מסתיימות בדרך-כלל בפיצוץ, או שאינן מתקיימות כלל, מתוך ניסיון למנוע עימותים ומריבות.

מה שהזוגות האלו לא תמיד מבינים, הוא שמה שנראה להם כשפה אחת, הוא בעצם שתי שפות השונות זו מזו באופן מהותי בכך שהן נשענות על תפיסות אחרות של המציאות ומייצגות תרבויות שבהן נהוגים קודים חברתיים שונים.

 

אלו התיאורים שאני מרבה לשמוע אצלי בקליניקה מזוגות על הרצף: 

” אני אומרת א’, הוא מבין ב’ “

” אני אומר ג’, היא מבינה ד’ “

כשהמסקנה המתבקשת, שבסופו של דבר בני הזוג מגיעים אליה היא:

“אי אפשר לדבר אתו/ אי אפשר לדבר איתה”.

“הוא לא מבין אותי/ היא לא מבינה אותי “.

“אין טעם בכלל לדבר”.

 

למה זה קורה?

לאנשים על הרצף התקשורתי קל יותר להבין ולהסתדר עם מסרים המכילים עובדות, מספרים, טבלאות ונתונים סטטיסטיים. אלו הם מסרים ברורים מאוד, שאינם משתמעים לשתי פנים. קשה להם לפענח מסרים עקיפים או רמזים דקים וקשה להם להתמודד עם מסרים הכוללים תוכן רגשי, במיוחד כאשר מדובר ברגשות שליליים.

אנשים על הרצף נשענים בעיקר על חשיבה לוגית. הם מוכווני מטרה ומעשיים מאוד. במצבי לחץ או משבר הם נוטים לחפש פתרונות הגיוניים, אופרטיביים ויעילים וחותרים להשגתם במהירות.

התדר הלוגי של אנשים על הרצף עובד באופן לינארי. הוא משדר הודעה אחת בכל פעם ומקבל הודעה אחת בכל פעם. קשה להם להתמודד עם מסרים רבים שעוברים במקביל. דעתם מוסחת בקלות על ידי רעשי רקע, עד כדי חוסר שמיעת המסר התקשורתי.

בת הזוג שלהם, לעומת זאת – גם כשהיא ניחנה בעצמה בהיגיון בריא משלה-  לרוב מדברת גם בשפה הרגשית. התדר הרגשי שבו היא משתמשת עובד באופן בלתי צפוי, משדר הרבה הודעות בו זמנית ומקבל הודעות ממשדרים שונים, מה שכולנו מכנים: ‘מולטיטסקינג’. לתדר הרגשי יש עליות ומורדות ואין לו בהכרח התחלה וסוף מוגדרים. השפה הרגשית כוללת מסרים מעורפלים ובלתי מילוליים ומעבירה מידע באמצעות הבעות פנים, שפת גוף ורמזים עקיפים. התדר הזה, שבו נשים מרבות להשתמש, שם את הדגש על עיסוק ברגשות, הבעתם, פיענוחם אצל הזולת וקיימת אצלן גם היכולת לקרוא ולהבין את תחושותיהם וכוונותיהם של אנשים אחרים, פעמים רבות, ללא מילים.

הדרך לפתרון ואופן ההתמודדות עם בעיות שונות, חשובים בשפה הרגשית לא פחות מאשר השגתן של מטרות רצויות. פעמים רבות, עצם השיחה והשיתוף הרגשי, מניבים כשלעצמם את הפתרון המיוחל ומביאים איתם תחושות של הקלה וסיפוק.

כאשר בני הזוג מנסים לתקשר ביניהם, כשלים תקשורתיים מתרחשים בתדירות גבוהה ומשאירים את שני הצדדים במקום של תסכול וחוסר מובנות. הם מרגישים לעיתים קרובות כאילו הם מדברים בשתי שפות שונות.

גם האופן שבו אנשים הנשענים על התדר הלוגי מביעים התעניינות, קירבה ואהבה, שונה לחלוטין מהאופן שבו עושים זאת אנשים הנשענים על התדר הרגשי, כך שכאשר בני הזוג לא מבינים האחד את התדר שבו השני משתמש, הם יכולים בקלות להגיע למסקנות שגויות ולמצוא הוכחות המעידות על חוסר אהבה, חוסר אכפתיות וחוסר הקשבה מצד בן או בת הזוג שלהם.

כמובן שקיימים הבדלים מגדריים בין נשים ובין גברים. זה נכון גם שלנשים, באופן כללי, יש אינטליגנציה רגשית גבוהה יותר מאשר לגברים. אבל כאשר לבן הזוג יש מאפיינים אוטיסטיים, הקשיים הנחווים בזוגיות הם הרבה יותר קיצוניים מאשר הקשיים שזוגות רגילים חווים. קצרים תקשורתיים מתרחשים לעיתים תכופות יותר מאשר בזוגיות רגילה. וגם הנכונות והיכולת לפתור את הקשיים- שונה. בני הזוג אינם מצליחים לדבר ביניהם ולהגיע לפתרונות ולרוב, מוצאים את עצמם לכודים במבוי סתום. מדובר במוגבלות נוירו-ביולוגית המקשה על בן הזוג שעל הרצף לנהל תקשורת רגשית, להשתתף בשיחות חולין, לפענח ולהשתלב באינטראקציות חברתיות מורכבות. לכן, הוא משתדל להימנע משיחות כאלו ככל האפשר, מה שגורם לריחוק שהולך וגדל בין בני הזוג.

 

נשים רבות מתמודדות עם קשיי תקשורת קיצוניים בזוגיות שלהן, חוות חסך רגשי מתמשך ומצוקה חמורה, מבלי להעלות כלל על דעתן את האפשרות שבן זוגן נמצא על הקשת האוטיסטית. אחרות מבינות שבזה מדובר רק אחרי שנים ארוכות של בלבול וספקות המכרסמים בהן, עד לתחושה של אובדן השפיות.

הספר שלי: “החצי השני של הקשת” והקורס המקוון “נשים בזוגיות על הרצף” מציגים לראשונה בעברית את הידע הקליני והממצאים המחקריים העדכניים ביותר לגבי השפעתה של הפרעת תקשורת על מערכות יחסים זוגיות ולגבי מצבן של נשים הנמצאות בזוגיות עם גברים על הרצף התקשורתי. הם מספקים כלים להתמודדות עם האתגרים הייחודיים לזוגיות כזאת, לקבלת החלטות לגבי המשך הקשר הזוגי ולהובלת שינויים משמעותיים ברמה האישית, הזוגית והמשפחתית.

הספר והקורס מיועדים לנשים הנמצאות בזוגיות מאתגרת, לאנשי מקצוע ולכל מי שרוצה לדעת, להבין ולצלוח את האתגרים ששונות נוירולוגית מביאה איתה למערכות יחסים רומנטיות.

למידע נוסף על הספר

למידע נוסף על הקורס

 

 

כשאני מלווה זוגות על הרצף, אני מלמדת אותם להקשיב אחד לשני, לפענח את שני התדרים השונים ולהעביר את המסרים שלהם באופן שיובנו על ידי בן או בת הזוג שלהם, מה שעשוי לחולל פלאים בקשר הזוגי.

כאשר שני בני הזוג מוכנים להשקיע את המאמץ הכרוך בלמידה ובתרגול של מיומנויות תקשורתיות חדשות, הם יכולים לגלות מחדש כמה הם חשובים ומשמעותיים אחד עבור השני וכמה הם אוהבים זה את זו.

הדרך לשינוי היא לפעמים הרבה יותר קצרה ופשוטה ממה שנדמה לכם.

 

אשמח לדבר איתך,

ד”ר פנינה ארד, 0507865822

פגישות ייעוץ אישיות וזוגיות מתקיימות גם אונליין.

הדרך שלך לשינוי מתחילה בצעד קטן אחד

הצטרפו אלי והרשמו עוד היום לאימון עם ד"ר פנינה ארד

קידום אתרים בגוגל קידום אתרים בגוגל