הפרעת תקשורת ונשים שקופות בזוגיות

 

הוא הוציא סכום כסף גדול מהחשבון המשותף שלהם/ לקח הלוואה גדולה, מבלי להתייעץ איתה ומבלי לעדכן אותה.

היא לא הרגישה טוב. הוא לא חשב להציע לה כוס תה או לשאול אם היא צריכה משהו. הוא פשוט הלך לעבודה ואפילו לא התקשר במהלך היום לשאול לשלומה.

הוא לא תמיד עונה כשהיא שואלת אותו משהו. היא מדברת אליו והוא פשוט מתעלם ממנה. לפעמים, הוא ממש נרדם לה מול הפרצוף, תוך כדי זה שהיא מדברת אליו.

כשהם מטיילים יחד או יוצאים לבילוי משותף, הוא הולך לפניה ומשאיר אותה לבד. הצעדים שלו הרבה יותר גדולים משלה. בדרך כלל הוא אפילו לא שם לב שהיא משתרכת אי שם מאחור.

הוא הזמין לעצמו טיסה לחו”ל ופשוט הודיע לה ברגע האחרון שהוא טס לבד/ עם חברים. הוא לא חשב בכלל על זה שהיא צריכה להביע את הסכמתה/ לדעת על כך מראש/ לארגן לעצמה עזרה עם הילדים.

 

הדוגמאות האלו, שעשויות להיראות הזויות לחלוטין, אמיתיות לגמרי. הן לקוחות היישר מתוך סיפוריהן העצובים של נשים שמגיעות אליי לקליניקה, לבד או עם בני זוגן, נשים המתמודדות עם סיטואציות כאלו ואחרות במשך שנים, חיות עם בן זוג שלא סופר אותן ואת דעותיהן, מרגישות שקופות בתוך הזוגיות.

בהרבה מהמקרים האלו, מאחורי חוסר ההתחשבות הקיצוני, היעדר האמפתיה וההתעלמות הבוטה מצרכיה ורצונותיה של בת הזוג, מסתתרת הפרעת תקשורת שמעולם לא אובחנה. בן הזוג מתקשה להבין ולהפנים את הצורך בשיתוף, הדדיות, קבלת החלטות משותפת, המתבקשים מאליהם בתוך מערכת יחסים זוגית, ולא פעם, הוא פשוט ממשיך להתנהל כמו רווק חופשי בתוך הקשר.

אנשים עם הפרעת תקשורת ממוקדים בעצמם ובצרכים שלהם. יש להם קושי נוירולוגי לראות את האחר, לקבל את זה שלאנשים אחרים יש צרכים, רצונות ודעות שונים מאלו שלהם, להבין ששיתוף והדדיות הם חלק אינטגרלי מזוגיות בריאה וטובה. בשפה המקצועית, זה נקרא: ‘עיוורון תודעתי’. לאנשים עם אוטיזם בתפקוד גבוה קשה להבין את המצבים האלו, שלרוב האנשים נראים ברורים מאליהם ולא מצריכים שום הסבר.

כאשר נשים מתעמתות עם בני הזוג שלהן, זועמות על החלטות בלתי הפיכות שהם קיבלו באופן חד-צדדי, החלטות שלא לקחו בחשבון כלל את הצרכים שלהן, או שרמסו בבוטות את זכויותיהן הבסיסיות, הן נתקלות לעיתים קרובות בחוסר הבנה מוחלט מצד בן הזוג שלהן לגבי מה לא היה בסדר בהתנהלותו. הוא אפילו יכול להשתמש להגנתו באמירה כמו: “את הרי בחיים לא היית מסכימה”.

לא פעם יוצא לי לשמוע סיפורים נוראים על חיסכון לדירה שירד לטמיון, כשבן הזוג השקיע את הכסף בבורסה, הפסיד חלק גדול ממנו ואשתו גילתה את זה לגמרי במקרה, כשהיא רצתה להתקדם לכיוון של רכישת דירה. אני שומעת על הלוואות שנלקחו מאחורי גבה של בת הזוג, כשהאישה מגלה על קיומם של חובות כבדים רק בעיצומו של תהליך גירושים.

אני שומעת סיפורים מזעזעים של נשים שעברו הפלות, הפריות, פרוצדורות רפואיות פולשניות, נשים שסובלות ממחלות כרוניות או אוטו-אימוניות קשות, ונאלצות להתמודד עם כאבים פיזיים ורגשיים לבדן. אני פוגשת נשים שמתמודדות עם מחלה של הורה מבוגר, נשים שאיבדו בן משפחה קרוב ולא מצאו אצל בן זוגן אוזן קשבת או כתף שניתן להישען עליה. 

המקרים האלו של בגידה כלכלית או רגשית הם בהחלט חמורים וקיצוניים, אבל גם האירועים הכביכול קטנים ויום יומיים של חוסר תקשורת, חוסר תגובתיות, אי מתן מענה לשאלות יכולים להטריף ולהוציא נשים מדעתן.

כולנו מצפים לתגובה כלשהי כשאנחנו משתפים במידע, ובוודאי כאשר אנחנו מספרים למישהו על חוויה אישית ואינטימית שלנו. כולנו מצפים לתשובה כשאנחנו שואלים שאלה. כאשר אישה פונה לבן הזוג שלה ואומרת לו משהו, לא משנה מה, מובן מאליו שהיא מצפה ממנו לאיזושהי התייחסות.

מה שעצוב הוא שנשים שמרגישות שקופות בתוך מערכת היחסים הזוגית שלהן לומדות עם הזמן שלקול שלהן אין משמעות, שהוא לא נחשב ולא זוכה לשום התייחסות. הן לומדות שזה בכלל לא משנה מה דעתן, מה הן אומרות, מה הן לא אומרות. חלקן אפילו מתרגלות ומשלימות עם העובדה שבן הזוג שלהן הוא זה שמקבל את ההחלטות, או עם זה שהן צריכות להסתדר לבד בכל מצב, גם כשהן לא מרגישות טוב. בסופו של דבר, הן מפסיקות לצפות.  

בדיוק בשבילן, כתבתי את הספר: “החצי השני של הקשת” ואת הקורס המקוון: “נשים בזוגיות על הרצף”.

 

נשים רבות מתמודדות עם קשיי תקשורת קיצוניים בזוגיות שלהן, חוות חסך רגשי מתמשך ומצוקה חמורה, מבלי להעלות כלל על דעתן את האפשרות שבן זוגן נמצא על הקשת האוטיסטית. אחרות מבינות שבזה מדובר רק אחרי שנים ארוכות של בלבול וספקות המכרסמים בהן, עד לתחושה של אובדן השפיות.

הספר החדש שלי: “החצי השני של הקשת” והקורס המקוון “נשים בזוגיות על הרצף” מציגים לראשונה בעברית את הידע הקליני והממצאים המחקריים העדכניים ביותר לגבי השפעתה של הפרעת תקשורת על מערכות יחסים זוגיות ולגבי מצבן של נשים הנמצאות בזוגיות עם גברים על הרצף התקשורתי. הם מספקים כלים להתמודדות עם האתגרים הייחודיים לזוגיות כזאת, לקבלת החלטות לגבי המשך הקשר הזוגי ולהובלת שינויים משמעותיים ברמה האישית, הזוגית והמשפחתית.

הספר והקורס מיועדים לנשים הנמצאות בזוגיות מאתגרת, לאנשי מקצוע ולכל מי שרוצה לדעת, להבין ולצלוח את האתגרים ששונות נוירולוגית מביאה איתה למערכות יחסים רומנטיות.

למידע נוסף על הספר

למידע נוסף על הקורס

 

 

בשנים האחרונות ליוויתי מאות נשים המתמודדות עם בדידות, חוסר אמפתיה וחוסר תמיכה מצד בן הזוג. נשים שלאורך שנים של זוגיות מתסכלת איבדו את קולן, את הביטחון העצמי ואת הזהות שלהן.

עזרתי גם להרבה מאוד זוגות לשקם את מערכת היחסים שלהם, לשנות דפוסי תקשורת והתנהגות שהתקבעו ולמצוא יחד את הדרך ליהנות מזוגיות טובה ומספקת.

 

אשמח לדבר איתך,

ד”ר פנינה ארד: 0507865822.

פגישות ייעוץ אישיות וזוגיות מתקיימות גם אונליין.

 

הדרך שלך לשינוי מתחילה בצעד קטן אחד

הצטרפו אלי והרשמו עוד היום לאימון עם ד"ר פנינה ארד

קידום אתרים בגוגל קידום אתרים בגוגל