הפרעת תקשורת במסווה של רקע משפחתי ותרבותי שונה בין בני זוג

מפגש בין אנשים המגיעים מתרבויות שונות מלווה לעיתים קרובות בקשיי תקשורת הנובעים משפת אם שונה, מסורות אחרות ומנהגים אחרים. סיטואציות חברתיות שבהם מעורבים אנשים המגיעים מתרבויות שונות, עשויות להתפרש אחרת ולקבל משמעות שונה לחלוטין על ידי כל אחד מהנוכחים.   

במדינת עלייה כמו שלנו, אין מי שלא מכיר עולים חדשים או ותיקים, והרבה מאתנו נולדו להורים שעשו עלייה בשלב זה או אחר של חייהם. כולנו מודעים היטב לעובדה שקיימים הבדלים בין-תרבותיים בין אנשים שהגיעו ממקומות שונים על פני הגלובוס וכישראלים, מגיל צעיר חונכנו לקלוט עלייה, להתייחס בסלחנות לשיבושי שפה ולעזור לעולים חדשים להתערות בחברה הישראלית ולהבין את הנורמות החברתיות המקומיות.  

יוצא לי לפגוש אצלי בקליניקה לא מעט זוגות מעורבים שבהם אחד מבני הזוג יליד הארץ, ובן הזוג השני נולד בארה”ב, בריטניה, רוסיה, צרפת, ברזיל, ואפילו אוסטרליה. יוצא לי גם לפגוש זוגות ששניהם עשו עלייה לישראל, כל אחד מארץ מוצא אחרת, וכשאני עובדת אונליין עם זוגות מחו”ל, מסתבר לא פעם שאחד מהם או שניהם מהגרים שהגיעו מקצוות עולם שונים.

אהבה כמובן חוצה גבולות וכשרמת הורמוני ההתאהבות נמצאת בשיאה, אהבה גם מצליחה לגשר על הבדלים בין-תרבותיים. מאוד קל לייחס אי הבנות וכשלים תקשורתיים לשפת האם הזרה ולשוני התרבותי בתחילתה של מערכת יחסים מעורבת שכזאת. כל אחד מבני הזוג מבין כי השני גדל במקום אחר ומביא עמו לקשר מנהגים ומאפיינים תרבותיים שונים.

פעמים רבות, גם זוגות של ‘צברים’ שמשפחות המוצא שלהם הגיעו מאזורים גיאוגרפיים שונים בעולם, מייחסים את דפוסי ההתנהגות של בני זוגם לרקע המשפחתי שלהם ולערכים שעל פיהם הם גודלו וחונכו. כך למשל, אני יכולה לשמוע נשים מתלוננות על ‘המשפחה הפרימיטיבית’ שממנה הגיע הבעל שלהן ועל החינוך השוביניסטי שקיבל בבית הוריו, כמו גם תלונות על ‘המשפחה האריסטוקרטית’ עם גינוני השולחן והנימוס המוגזמים, שלא היו מביישים את בית המלוכה הבריטי…

מה שבעצם קורה אצל הרבה מאוד זוגות שמגיעים אליי, הוא שמאחורי ההבדלים הבין-תרבותיים או הבין- עדתיים, מסתתרת הפרעת תקשורת בלתי מאובחנת של אחד מבני הזוג. מה שיכול היה להיות מוסבר על ידי אי ידיעת השפה או רקע תרבותי שונה כשבן הזוג היה עולה חדש וצעיר, כבר לא יכול לשמש הסבר הגיוני ורלוונטי אחרי שהוא נמצא בארץ כבר 20 שנה ויותר ושולט היטב ברזי השפה ובנורמות החברתיות. בסופו של דבר, ההבנה הסלחנית כלפי התנהגויות מסוימות של בן הזוג נגמרת, ובאיזשהו שלב, מתחילה לחלחל המודעות לכך שמדובר במשהו שהוא הרבה מעבר לרקע המשפחתי השונה.

כל אחד מאיתנו גדל בבית עם אווירה שונה וחונך אחרת, וכשיש הבדלים בין-תרבותיים מהותיים, אז השוני בולט עוד יותר. ועדיין, הפרעת תקשורת היא מולדת ותורשתית, כך שהגנטיקה משפיעה לא פחות מהמאפיינים התרבותיים ומהחינוך שקבלנו בבית הורינו. וכל הדברים האלו מן הסתם שלובים זה בזה, כי הורים הרי מחנכים את ילדיהם בהתאם לרקע התרבותי שלהם ובהתאם לאופיים ולהעדפותיהם האישיות. כך שקשה לשים את האצבע איפה בדיוק עובר הגבול הדק שבין נורמות חברתיות ותרבותיות, לבין נוירולוגיה מולדת.

אז מה שאני בעצם מנסה לומר הוא שאם אתם מרגישים שקשיי התקשורת שאתם חווים בקשר שלכם קיצוניים, ושאי ההבנות בזוגיות שלכם הם הרבה מעבר למה שיכול להיות מוסבר באמצעות הבדלים בין-תרבותיים או עדתיים למיניהם, אז אתם מן הסתם צודקים. ואם האינטואיציה שלכם זועקת שמשהו מאוד לא תקין מתרחש בקשר הזוגי שלכם, אז תתחילו להקשיב לה. יכול מאוד להיות שמאחורי שפות האם השונות של שניכם ומאחורי הרקע התרבותי השונה שלכם, מסתתרת הפרעת תקשורת שמעולם לא אובחנה.

 

נשים רבות מתמודדות עם קשיי תקשורת קיצוניים בזוגיות שלהן, חוות חסך רגשי מתמשך ומצוקה חמורה, מבלי להעלות כלל על דעתן את האפשרות שבן זוגן נמצא על הקשת האוטיסטית. אחרות מבינות שבזה מדובר רק אחרי שנים ארוכות של בלבול וספקות המכרסמים בהן, עד לתחושה של אובדן השפיות.

הספר שלי: “החצי השני של הקשת” והקורס המקוון “נשים בזוגיות על הרצף” מציגים לראשונה בעברית את הידע הקליני והממצאים המחקריים העדכניים ביותר לגבי השפעתה של הפרעת תקשורת על מערכות יחסים זוגיות ולגבי מצבן של נשים הנמצאות בזוגיות עם גברים על הרצף התקשורתי. הם מספקים כלים להתמודדות עם האתגרים הייחודיים לזוגיות כזאת, לקבלת החלטות לגבי המשך הקשר הזוגי ולהובלת שינויים משמעותיים ברמה האישית, הזוגית והמשפחתית.

הספר והקורס מיועדים לנשים הנמצאות בזוגיות מאתגרת, לאנשי מקצוע ולכל מי שרוצה לדעת, להבין ולצלוח את האתגרים ששונות נוירולוגית מביאה איתה למערכות יחסים רומנטיות.

למידע נוסף על הספר

למידע נוסף על הקורס

 

בעקבות המלחמה, יצאתי למבצע “תובנות ברזל”- לפיצוח זוגיות מאתגרת.

זה אומר שאת מקבלת הנחה מאוד משמעותית, של 50%, על הקורס המקוון: “נשים בזוגיות על הרצף” ויכולה לרכוש אותו בעלות של 389 ₪ בלבד.

בתמורה להנחה הזאת – אני מבקשת ממך לתרום, כפי יכולתך, לכל גוף/ ארגון/ עמותה שתבחרי, הפועלים לרווחת חיילי צה”ל ו/או תושבי העוטף.

את התרומה את מעבירה באופן ישיר לאן שבחרת לתרום. אין שום צורך שתדווחי לי למי תרמת ובאיזה סכום. כל תרומה מבורכת!

חשוב לי להדגיש שהגישה לקורס היא ללא הגבלת זמן, כך שגם אם אין לך כרגע פניות, סבלנות, או כוח לצפות בו – הוא יחכה לך!

 

אשמח לספק מידע נוסף ולענות על שאלות,

ד”ר פנינה ארד, 0507865822.

פגישות ייעוץ אישיות וזוגיות מתקיימות גם אונליין.

הדרך שלך לשינוי מתחילה בצעד קטן אחד

הצטרפו אלי והרשמו עוד היום לאימון עם ד"ר פנינה ארד

קידום אתרים בגוגל קידום אתרים בגוגל