נשים בזוגיות על הרצף והסיפור של קסנדרה

 

 

‘תופעת קסנדרה’, מוכרת וידועה בחו”ל, ומשמשת כבר שנים רבות לתיאור מצבן של נשים הנמצאות בזוגיות עם גברים לא מאובחנים על הרצף האוטיסטי. ולמה דווקא קסנדרה? השם הזה לקוח מהמיתולוגיה היוונית. קסנדרה הייתה נביאה יפה וצעירה שקבלה את מתנת הנבואה מהאל אפולו. לאחר שסירבה להיענות לחיזוריו, קוללה על ידי אפולו, שאיש לא יאמין לה, אף שנבואותיה יהיו נבואות אמת, כך שקסנדרה נותרה עם ידע רב לגבי מאורעות עתידיים, אולם ללא היכולת לשנות אותם או לשכנע אחרים בתקפות נבואותיה. באופן כללי, הביטוי ‘אפקט קסנדרה’ משמש לתיאור תופעה שבה אנשים החווים סבל רגשי ופיזי נתקלים בתגובות של חוסר אמון וחוסר הבנה כאשר הם מנסים לשתף אחרים בקשיים שהם חווים.

ואיך זה קשור לנשים שנמצאות בזוגיות עם גברים על הרצף האוטיסטי?

משל מפורסם שמסתובב בקבוצות תמיכה להורים לילדים על הרצף מדבר על כך שלגלות שלילד שלך יש אוטיזם, זה כמו לגלות שהטיסה לאיטליה שאליה התכוננתם וחיכיתם לה כל כך הרבה זמן, נחתה בסופו של דבר בהולנד. הרעיון מאחורי המשל הזה, הוא שהולנד היא פשוט סוג אחר של טיול, עם נופים אחרים ואטרקציות אחרות ושאם תבלו את משך הטיול בייאוש ובצער על זה שלא הגעתם בסופו של דבר לאיטליה, כפי שרציתם, תפספסו את כל המתנות שיש להולנד להציע לכם ולא תצליחו אפילו ליהנות מטחנות הרוח המרשימות ומיופיים של פרחי הצבעוני המקסימים. המשל האופטימי הזה מצליח לחזק הרבה הורים לילדים עם אוטיזם, וגם לעצבן את חלקם.

אם נשתמש באותו משל ונשנה אותו קצת, כשאת נמצאת בזוגיות עם גבר שיש לו הפרעת תקשורת, אבל הוא לא מאובחן ואף אחד מעולם לא העלה את החשד לגבי קיומה של בעיה כזאת אצלו, זה כאילו שהטיסה שלכם לאיטליה נחתה בהולנד, אבל כל מי שנמצא סביבך: בעלך, המשפחה המורחבת, החברים שלכם, המדריך, האנשים שהצטרפו אליכם לטיול, בכל זאת מתעקשים שאתם נמצאים באיטליה. המאמצים שלך לשכנע אותם שזאת בעצם לא איטליה, אלא הולנד, מוכחשים ונהדפים באופן כה נחרץ ועם כל כך הרבה ביטחון, שאת עצמך מתחילה לפקפק בשפיות שלך ותוהה אם לא יצאת לגמרי מדעתך…

החברות שלך אומרות לך שאצל כולם זה ככה, שלכולם קשה, שכל הגברים הם כאלו. חלקן אולי אומרות לך שהציפיות שלך הן כנראה בשמיים, שמערכת יחסים זוגית ארוכה לא יכולה להמשיך ולהיראות כמו סיפור מהאגדות לנצח. אני מניחה שחלק מהסובבים אותך גם מציעים לך בעדינות, או לא בעדינות, לבדוק קודם כל היטב את ההתנהגות שלך ולשנות אותה, לפני שאת מאשימה את בן זוגך ומעירה לו על ההתנהגות שלו. הם מזכירים לך שגם את לא טלית שכולה תכלת ושאת רחוקה מלהיות מושלמת. אני בטוחה שיש גם כאלה שפשוט לא מבינים מה כל כך רע לך בזוגיות שלך ועל מה את מתלוננת. הם אומרים לך שיש הרבה מאוד נשים שהיו מוכנות להתחלף איתך ושאת פשוט לא יודעת להעריך את כל מה שיש לך.

אני מאמינה שאת יודעת שאת לא מושלמת, כי אף אחד לא מושלם. אני מעריכה שאת גם מודעת, לפחות לחלק מנקודות החולשה שלך, וגם עובדת על שיפורן. ואני מניחה שלאורך השנים ניסית הרבה מאוד אסטרטגיות חדשות, ניסית לשנות את דרכי התגובה שלך, את נקודת המבט שלך ואת היחס שלך כלפי בן הזוג, וזה לא באמת הועיל. אולי גם ניסית או ניסיתם להיעזר באנשי מקצוע שלא ממש הצליחו לעזור לכם. אולי גם החלטת באיזשהו שלב להסתפק במה שיש לך, להתמקד בחצי הכוס המלאה ולהיות מרוצה בחלקך, והתקשית לעשות את זה לאורך זמן, למרות שמאוד התאמצת.

כי עמוק בפנים, את יודעת שמה שאת חווה במערכת היחסים הזוגית שלך הוא חריג ושונה ממה שקורה אצל זוגות אחרים, גם אם אף אחד אחר לא מבין ולא רואה את זה. בתוך תוכך, את גם יודעת שהציפיות שלך לא באמת בשמיים, ולמרות שאולי בפנטזיה היית רוצה איזה אביר על סוס לבן, כבר מזמן הבנת שאת האבירים האלה אפשר למצוא רק בסיפורי אגדות. אני משערת שמה שאת בסך הכול רוצה, זו מערכת יחסים זוגית רגילה, שיש בה שותפות והדדיות, תקשורת טובה, ואם אפשר, גם אהבה.

ואני רוצה לחזק את ידייך ולומר לך לא לתת לאף אחד לערער את הביטחון שלך במה שהבטן שלך יודעת ומרגישה, כי את היחידה שחיה בתוך הזוגיות הזאת מסביב לשעון, ונושמת אותה 24/7. ואם בתחושה שלך, משהו מאוד לא תקין מתרחש בקשר שלכם, ואת מעריכה שהקשיים שאיתם אתם מתמודדים כזוג הם קיצוניים, הרבה מעבר למה שזוגות אחרים חווים, אז את צודקת. תסמכי על האינטואיציות שלך ותחשבי על האפשרות שאולי הסיפור האישי שלך, הוא בעצם הסיפור של קסנדרה.

וחשוב שתדעי שאת לא לבד!!!

 

נשים רבות מתמודדות עם קשיי תקשורת קיצוניים בזוגיות שלהן, מבלי להעלות כלל על דעתן את האפשרות שבן זוגן נמצא על הקשת האוטיסטית. אחרות מבינות שבזה מדובר רק אחרי שנים ארוכות של בלבול וספקות המכרסמים בהן, עד לתחושה של אובדן השפיות.

הספר שלי: “החצי השני של הקשת” והקורס המקוון “נשים בזוגיות על הרצף” מציגים לראשונה בעברית את הידע הקליני והממצאים המחקריים העדכניים ביותר לגבי השפעתה של הפרעת תקשורת על מערכות יחסים זוגיות ולגבי מצבן של נשים הנמצאות בזוגיות עם גברים על הרצף התקשורתי. הם מספקים כלים להתמודדות עם האתגרים הייחודיים לזוגיות כזאת, לקבלת החלטות לגבי המשך הקשר הזוגי ולהובלת שינויים משמעותיים ברמה האישית, הזוגית והמשפחתית.

הספר והקורס מיועדים לנשים הנמצאות בזוגיות מאתגרת, לאנשי מקצוע ולכל מי שרוצה לדעת, להבין ולצלוח את האתגרים ששונות נוירולוגית מביאה איתה למערכות יחסים רומנטיות.

למידע נוסף על הספר

למידע נוסף על הקורס

 

בעקבות המלחמה, יצאתי למבצע “תובנות ברזל”- לפיצוח זוגיות מאתגרת.

זה אומר שאת מקבלת הנחה מאוד משמעותית, של 50%, על הקורס המקוון: “נשים בזוגיות על הרצף” ויכולה לרכוש אותו בעלות של 389 ₪ בלבד.

בתמורה להנחה הזאת – אני מבקשת ממך לתרום, כפי יכולתך, לכל גוף/ ארגון/ עמותה שתבחרי, הפועלים לרווחת חיילי צה”ל ו/או תושבי העוטף.

את התרומה את מעבירה באופן ישיר לאן שבחרת לתרום. אין שום צורך שתדווחי לי למי תרמת ובאיזה סכום. כל תרומה מבורכת!

חשוב לי להדגיש שהגישה לקורס היא ללא הגבלת זמן, כך שגם אם אין לך כרגע פניות, סבלנות, או כוח לצפות בו – הוא יחכה לך!

 

אשמח לספק מידע נוסף ולענות על שאלות,

ד”ר פנינה ארד, 0507865822.

פגישות ייעוץ אישיות וזוגיות מתקיימות גם אונליין.

הדרך שלך לשינוי מתחילה בצעד קטן אחד

הצטרפו אלי והרשמו עוד היום לאימון עם ד"ר פנינה ארד

קידום אתרים בגוגל קידום אתרים בגוגל