בהנהלת פנינה ארד - מאמנת, יועצת זוגית ומנחת קבוצות

מאמרים
דף הבית >> מאמרים >> שינוי בדרך הקאיזן

שינוי בדרך הקאיזן

שינוי הוא דבר מפחיד. פעמוני הפחד מצלצלים בעוצמה בין שמדובר בהחלטה פעוטה כמו לפגוש אנשים חדשים במטרה להגדיל את המעגל החברתי שלנו ובין שמדובר בהחלטה נועזת כמו לפתוח עסק חדש. הפחד משינוי נעוץ  בפיזיולוגיה של המוח שלנו. כשאנו רוצים לחרוג מן השגרה הבטוחה שלנו, המוח, או ליתר דיוק, מבנה מוחי הנמצא במוח התיכון ונקרא אמיגדלה, מפעיל בגופנו מנגנון אזעקה ותגובה של לחימה או מנוסה. במצבים שהמוח מזהה כסכנה, הוא פשוט חוסם תפקודים שאינם חיוניים באותו רגע כמו עיכול, תשוקה מינית ותהליכי חשיבה, ומזניק את הגוף לפעולה.

 

בעבר, תגובת "הילחם או ברח" הייתה חיונית ביותר להישרדות של בני האדם כאשר הם שוטטו בערבות הסוואנה ונאלצו להתמודד עם חיות טרף. גם כיום, המנגנון הזה יעיל ביותר כשאנו נאלצים לפעול במצבי חירום. אולם במצבי שיגרה, כשהמטרות שלנו אינן לצוד דוב או אריה לארוחת הצהריים אלא למצוא עבודה, להתחיל לבצע פעילות גופנית או לכתוב ספר, מנגנון האזעקה המופעל אצלנו בגוף לא ממש משרת אותנו. כל תוכנית לשינוי מעוררת ספקות, פחדים ושאלות כמו: מה יהיה אם ניכשל? מה יקרה אם נשיג את היעד ועדיין נהיה אומללים? האם בכלל יש לנו את הכישורים והיכולות הדרושים להשגת היעדים שלנו? המוח שלנו מגיב לפחד הזה ברמות גבוהות של הורמוני לחץ, מה שמותיר אותנו עם רמות נמוכות של יצירתיות, מוטיבציה ואנרגיה לצאת לדרך.

 

ישנם אנשים המצליחים לעקוף את הפחד באמצעות המרתו לרגש אחר: התלהבות. הם מתעוררים לחיים וחשים מרוגשים ויעילים יותר ככל שהאתגר גדול יותר. אבל  אצל רובנו, יעדים גדולים מעוררים פחד גדול. רק המחשבה על הדרך הארוכה והמייגעת שממתינה לנו וחוסר הוודאות לגבי סיכויי ההצלחה שלנו, גורמת לחלקנו להרים ידיים כבר בהתחלה, מבלי לנסות בכלל. אחרים יוצאים לדרך בהחלטיות אבל מוותרים בדרך, עם ההיתקלות בקשיים הראשונים.

 

דרך הקאיזן הינה אסטרטגיה ליצירת שינויים המצליחה להתמודד באופן יעיל עם מחסום הפחד. דרך  הקאיזן מדברת על צעדים קטנים, נוחים וקלי השגה. שינויים מזעריים ופעולות קטנות עוזרים למוח האנושי לעקוף את הפחד הבולם הצלחה ויצירתיות. אין זה אומר שהיעדים שלנו צריכים להיות פשוטים. הם בהחלט יכולים להיות גדולים ונועזים. זה רק אומר שנצטרך לפרק אותם לסדרה של צעדים קטנים ולבצע אותם צעד אחר צעד. פעולות קטנות מצריכות מעט מאוד זמן או כסף והן נוחות ונעימות גם למי שאין לו מאגרים עצומים של כוח רצון. פעולות קטנות מתעתעות את המוח לחשוב שהשינוי כל כך מזערי שאין צורך להתרגש, אין כאן שום סכנת כישלון ואין סיבה לפחד. הפעולות הקטנות מאפשרות למוח לפתח הרגלים חדשים, קבועים, בקצב העשוי להיות מפתיע מאוד במהירותו. אנו פשוט צריכים לבטוח בתהליך, לתת אמון בכך שהמוח יפתח שליטה במטלה ויציית להנחיות שאנו שולחים לו.

 

שיטת הצעדים הקטנים לשיפור המשכי יושמה לראשונה באורח שיטתי בארה"ב בזמן מלחמת העולם השנייה. זה לא היה הזמן המתאים לנסות לתכנן מערך חדש לגמרי או ללכת על התקנה גדולה של ציוד לחימה חדש. עם זאת, מנהיגי ארה"ב הבינו שיצרנים אמריקאיים יצטרכו להגביר את האיכות והכמות של הייצור במהירות ויזמו קורסים של "שיפור המשכי". הקורסים עודדו מפקחים לחפש דברים קטנים שאפשר לשפר. תחילה, השיטה הזו נראתה דלה ביותר, אבל באופן מפתיע, הצטברו הצעדים הקטנים לתאוצה מסחררת של שיפור בכושר הייצור האמריקאי. בסופו של דבר, איכות הציוד האמריקאי ומהירות ייצורו היו שניים מהגורמים העיקריים בניצחון בעלות הברית במלחמה.

 

 שיטת הצעדים הקטנים לקראת שיפור יושמה ביפן אחרי המלחמה, כשכוחות הכיבוש החלו לשקם את כלכלתה ההרוסה של יפן. מומחי הממשל האמריקאי הובאו ליפן ונפתחו תוכניות הכשרה ניהוליות שעקרונותיהם הדגישו את חשיבותם של צעדים קטנים יומיומיים לקראת שינוי. עד מהרה, זינקו העסקים היפניים לרמות חסרות תקדים של תפוקה ויעילות. שיטת הצעדים הקטנים נחלה הצלחה כה רבה עד שהיפנים נתנו לה שם משלהם: קאיזן, שפירושו ביפנית: שיפור מתמיד.

 

בואו ניקח לדוגמה אדם המחליט לכתוב רומן שייהפך לרב מכר. הוא מתיישב מול המחשב מלא במרץ ובהתלהבות ו... מהר מאוד הוא עלול למצוא את עצמו בוהה מול מסך ריק, משולל רעיונות ומלא בספקות לגבי הכישרון והיכולת שלו לכתוב את היצירה. מה שבעצם קורה הוא שמנגנון תגובת הלחימה או המנוסה שלו נכנס מייד לפעולה, מדכא את היצירתיות שלו וחוסם את הגישה לחלק החושב של המוח, דווקא כשהוא זקוק לו יותר מכל. זה אכן מפחיד לחשוב על כתיבת רומן שלם, ועוד כזה שאמור לקצור שבחים, וכל זאת עוד לפני שנכתבה המילה הראשונה! אולם, אם אותו אדם יתיישב מול המחשב, יסיט את האוריינטציה שלו מהתוצר הסופי לתהליך הכתיבה עצמו ויציב לנגד עיניו מטרה קטנה יותר כמו לכתוב פרק, או רק פיסקה קצרה, או אפילו שורה, יש לו סיכוי הרבה יותר טוב להתחיל ולהתקדם לעבר היעד הגדול שלו. אם הוא יסגל לעצמו שיגרה של כתיבה יומיומית- וזו יכולה להיות גם כתיבת פיסקה במסגרת זמן מצומצמת ביותר, הוא בסופו של דבר יגלה  שהצליח לכתוב רומן.

 

יעדים קטנים מאפשרים לעקוף את מנגנוני האזעקה שלנו, להחליש את ההתנגדות הבסיסית לשינוי וליצור חיבורים חדשים בין נוירונים במוח שלנו. ככל שהצעדים הקטנים נמשכים, המוח מתחיל ליצור תוכנה לשינוי המיוחל, לסלול מסלולים עצביים חדשים ולבנות הרגלים חדשים. דרך הקאיזן מבקשת מאיתנו להיות סבלניים. היא מציעה לנו לתת אמון בכך שבצעדים קטנים נוכל להתגבר טוב יותר על התנגדותו הראשונית של המוח לשינוי. דרך הקאיזן היא תהליך שאינו מסתיים לעולם. קאיזן מזמין אותנו לראות את החיים כהזדמנות לשיפור מתמשך, לאמות מידה הולכות וגובהות ולפוטנציאל הולך ומתרחב. המטרה של הקאיזן איננה רק להשיג יעד מסוים, אלא להמשיך ולהשתפר באופן עקבי. זהו כלי רב עוצמה להתקדמות בקריירה, לשיפור הבריאות וליצירת שינויים בתחומים רבים.

 

ממליצה לכם בחום לאמץ את דרך הקאיזן כשאתם מחוללים שינויים

ויוצאים להשיג יעדים גדולים ומפחידים.

אשמח ללוות ולייעץ בתהליכי שינוי,

פנינה ארד

יועצת ארגונית, מאמנת ומנחת קבוצות.

2014-2017 © כל הזכויות שמורות לפנינה ארד
לוגו קטן