בהנהלת פנינה ארד - מאמנת, יועצת זוגית ומנחת קבוצות

מאמרים
דף הבית >> מאמרים >> סגנונות תקשורת

סגנונות תקשורת

כולנו נהנים לשוחח עם אנשים שמבינים אותנו ומשדרים על אותו גל. התקשורת איתם קולחת, מתנהלת ללא מאמץ מיוחד ומביאה לתוצאות הרצויות. כשהשיחה זורמת בקלילות והאווירה נינוחה, שיתוף הפעולה בינינו הולך וגובר ומערכת היחסים מתהדקת. לעומת זאת, ישנם אנשים שאיתם זה פשוט לא הולך. קשה לנו להסתדר איתם, אנו לא נהנים להיות בחברתם ואין שום אפשרות להגיע איתם להסכמה. האווירה טעונה ולא נעימה ושיחות איתם מסתיימות תמיד באכזבה, בתסכול ובתחושה שהם אינם מבינים אותנו.

 

מדוע זה קורה? מה מאפשר לנו לנהל אינטראקציות יעילות עם אנשים מסוימים ומה מוביל אותנו למבוי סתום עם אחרים?

 

בעקבות מחקר שערכו, הגיעו מריל דיוויד ורייד רוגנר למסקנה שהאוכלוסייה מתחלקת לארבע קבוצות תקשורתיות. לכל קבוצה סגנון תקשורת שונה, שפה משלה וטיפולוגיה המאפיינת אותה. כל קבוצה מקשיבה, חושבת ומפרשת את המסרים המילוליים והבלתי מילוליים בצורה שונה.

כאשר מתנהלת שיחה בין אנשים בעלי סגנונות תקשורת שונים, נוצר קצר תקשורתי שמוביל להתנגדויות, אכזבות ואי הבנות. המסר הופך להיות מעורפל וישנה ירידה משמעותית ביכולת ההשפעה השכנוע והצמיחה.

 

המודל של ארבעת סגנונות התקשורת מבוסס על מחקר שפורסם בספר:

"Personal styles and effective performance" Merill, David W and Reid Roger H (1981)

 

1. סגנון מניע- משימתי (CONTROLLER)

אנשים בעלי סגנון מניע הם ממוקדי משימה. הם אוהבים מידע קצר וענייני.  מילת המפתח אצלם היא יעילות והם מונעים על ידי יעדים ומטרות. הם אפקטיביים, עצמאיים ושאפתניים. אוהבים להנהיג אחרים, דורשים שדברים ייעשו בדרכם ומבטאים את דעתם באופן ישיר ותקיף. המניעים נוטים לייחס משמעות וחשיבות רבה לניהול זמן. הם מאוד דייקנים, הכול אצלם מתוכנן מראש והם נוטים לארגן את עבודתם באופן שיטתי. הם בעלי מוטיבציה ומשמעת פנימית חזקה. הם מאוד ריכוזיים וקשה להם להאציל סמכויות ולעגל פינות. עם זאת, פעמים רבות הם מתעלמים מאלמנטים אנושיים. הם מפרידים בין רגש לפעולה וכתוצאה מכך הם ממעטים להפגין רגשות.

 

מצד אחד, המניע נתפש כמנהיג מעולה, שאפתן, עצמאי, ישר, אפקטיבי ויעיל.

מאידך, הוא עלול להיקלט כמתנשא, כוחני, נוקשה, עקשן, גס רוח וחסר רגשות.

 

2. סגנון מבטא/מקדם  (PROMOTER)

לאנשים בעלי סגנון מבטא יש נטייה למעורבות חברתית גבוהה. הם אוהבים שינויים ומשתעממים משגרה. הם מלאי מרץ, מדברים בקול רם ומשתמשים בכל חלקי גופם כאשר הם מדברים או מביעים דעה. הם מקרינים הרבה אנרגיה והתלהבות והשיחה איתם קלילה וזורמת. בהתלהבותם, הם בדרך כלל משכנעים וסוחפים אחרים. הם בעלי כושר ביטוי מעולה, חושבים קדימה כל הזמן ומאוד יצירתיים. הם מהירים ושופעי רעיונות.

בגלל טבעם הדרמטי במקצת, הם עשויים לחשוב בקול רם וללא התלבטויות, מה שבהחלט משכנע אחרים לגבי עמדה מסוימת. דעותיהם מבוססות הרבה על תחושות ואינטואיציות והם נוטים להגזמות. התנהגות זו עלולה להיקלט כלא רצינית ולהתפרש כחוסר יציבות. כיון שאינם נוטים לניתוח מפורט, הם יכולים לעשות הכללות בקלות, ללא מידע עובדתי מספק. הם נוטים לראות את התמונה הכללית ולא מתעמקים בפרטים הקטנים.

המבטאים הם יזמים ואנשי מכירות, לא אוהבים מסגרות וסדר, מסוגלים לעשות כמה דברים בו זמנית ולדבר על כמה נושאים במקביל. המבטאים מאוד ממוקדים בעצמם וזקוקים להערכה מתמדת מצד הסביבה.

 

מצד אחד, המבטאים נתפשים כריזמטיים, אנרגטיים, מלאי הומור ובעלי פתרונות בלתי שגרתיים. מאידך, הם עלולים להיקלט כבלתי מאורגנים, רעשנים, תוקפניים, מניפולטיביים, קופצניים ולא רציניים.

 

3. סגנון תומך (SUPPORTER)

אנשים בעלי סגנון תומך נתפשים כחביבים, ידידותיים ומתחשבים.

הם מאוד ישרים, פתוחים ואוהבים לעזור. התומכים אינם אוהבים עימותים וקונפליקטים. הם נוהגים לרצות אחרים על ידי עשיית מה שמצופה מהם. קשה להם לסרב לבקשה להיות לעזר, גם אם זה כרוך בויתור על דברים החשובים להם. לא נעים להם להגיד לא. הם נוטים לשים את הדגש על רגשות ומערכות יחסים ומייחסים חשיבות פחותה למשימות ולהיגיון. הם אינם תחרותיים והם נוטים לגלות סלחנות כלפי אחרים. הם יודעים להקשיב, מדברים בטון נמוך ומתנגן ואחרים פונים אליהם להתייעצות.

התומכים אינם אוהבים להיות לבד. ולכן תמיד מחפשים להיות בקבוצות קטנות שבהם יש סיכוי לקרבה אישית.

 

מצד אחד הם נתפשים כרגישים, אמינים, חברים נהדרים ואכפתיים.

מצד שני, הם עלולים להיתפש כהססניים, קוטרים ושבריריים.

 

4. סגנון אנליטי (ANALYZER)

אנשים בעלי סגנון אנליטי נוטים לשאול הרבה שאלות ולאסוף הרבה אינפורמציה לפני שהם ניגשים למשימה. הם מאוד הגיוניים, מסודרים ומקפידים על הפרטים הקטנים. הניסוח שלהם זהיר ומחושב. הם מתמקדים באיכות ובדיוק ומתייחסים לעצמם ברצינות מרובה. האנליטים הם מתכננים מעולים אבל לעיתים קרובות, מתקשים להוציא דברים לפועל. הם נתפשים ככבדים ואיטיים בקבלת החלטות. הם פוחדים מהחלטות פזיזות, ממעטים לקחת סיכונים ומפסידים הזדמנויות בגלל זה. סינדרום החרטה מהווה חלק נכבד מהתנהגותם. האנליטים אוהבים להיות לבד ונהנים מהשקט. הם מסויגים חברתית, נוטים לצפות מהצד ולא מעורבים באופן  פעיל במפגשים חברתיים. הם נראים מרוחקים וקרים. הם אינם יוזמים וממתינים שאחרים יפנו אליהם. הם מעדיפים להימצא בסביבה מוכרת וודאית ויש להם נטייה לשמרנות.

 

מצד אחד, האנליטים נתפשים כבעלי ידע, יסודיים, יציבים, רציניים ונאמנים.

מאידך, הם עלולים להיתפש כמרוחקים, מייגעים, בירוקרטים, איטיים וכבדים.

 

אין סגנון אחד שהוא עדיף על פני האחר.

המודל נועד להאיר את הסגנונות השונים ולהביא אותם למודעות שלנו,

לעזור לנו להבין מדוע אנשים מתנהגים כפי שהם מתנהגים.

 

מאבקי הכוחות העיקריים מתנהלים בין סגנונות התקשורת הדומיננטיים- המניע והמבטא. שניהם רוצים שדברים יתבצעו בדרך שלהם. כאשר המניע והמבטא נפגשים, הראשון מעדיף שיחה קצרה ותכליתית שתוביל במהירות לתוצאות. לעומתו, המבטא שם את הדגש על האופי החברי והרגשי של השיחה. בסופו של דבר, האווירה הנוצרת במפגש כזה אינה מספקת אף אחד מהצדדים והמוטיבציה לשיתוף פעולה יורדת אצל שניהם. ככל ששכיחות המצבים עולה, המטענים הרגשיים השליליים גוברים ומערכת היחסים בין השניים מידרדרת.

 

קצר תקשורתי אחר עלול להיווצר בין הסגנון האנליטי, שטון הדיבור שלו בדרך כלל שקט ובעל אנרגיות נמוכות לבין הסגנון המבטא, המתלהב בקלות ושאין לו סבלנות לכל כך הרבה שאלות ופרטים. שואל השאלות עלול להיתפס בעיני המבטא כנודניק, משעמם וחסר התלהבות. האנליטי מצדו, עשוי לראות את המבטא כאדם לא רציני שאי אפשר לסמוך עליו. המוטיבציה לשיתוף פעולה יורדת במהירות אצל שני הצדדים.

 

כדי לנהל תקשורת אפקטיבית, חשוב שנהיה מודעים לסגנון התקשורת הדומיננטי שלנו וחשוב שנזהה את סגנון התקשורת המועדף על בן שיחנו. אנשים נוטים להגיב בחיוב למישהו שמדבר בסגנון שנוח להם איתו. לכן, על מנת להשיג את התוצאות הרצויות לנו מהשיחה, אנו צריכים להיות מסוגלים לנוע מסגנון תקשורת אחד למשנהו, בלי קשר לסגנון המועדף עלינו באופן אישי, לנוע לפי הסיטואציה והאנשים איתם אנו מנהלים אינטראקציות. אם נקפיד להתאים את סגנון הדיבור שלנו לשפה שאנשים אחרים מדברים, נוכל ליצור אווירה נעימה באינטראקציות איתם ולהשיג בקלות את שיתוף הפעולה שלהם. כמו כן, נוכל למנוע אי הבנות ועימותים ולנווט את השיחה לכיוונים הרצויים לנו.

 

אשמח ללמד אתכם עוד על תקשורת בינאישית אפקטיבית,

פנינה ארד

יועצת ארגונית, מאמנת ומנחת קבוצות.

2014-2017 © כל הזכויות שמורות לפנינה ארד
לוגו קטן