אוטיזם בתפקוד גבוה וזוגיות

 אוטיזם בתפקוד גבוה עשוי להתגלות לא רק בילדות. בשל העובדה שבארץ לא קיימת עדיין מודעות קלינית וציבורית לנושא ובעבר לא היו ידועים קריטריונים אבחנתיים שאפשרו את זיהוי ההפרעה, לעיתים, אוטיזם בתפקוד גבוה עשוי לפגוש זוגות לאחר שנים רבות של נישואין וחיים משותפים. רק בשנות התשעים הכיר עולם הפסיכיאטריה בתסמונת אספרגר ובאוטיזם בתפקוד גבוה, כך שמרבית האוכלוסייה המבוגרת אינה מאובחנת. אמנם מדובר בהפרעה מולדת ותורשתית, אך כאשר מדובר באנשים מבוגרים שהצליחו להשתלב מבחינה חברתית וליצור קשרים זוגיים, לעיתים, נדלקת נורה אדומה המעוררת את החשד לאוטיזם אצל בן/ בת הזוג, רק בעקבות קריאת כתבה או פוסט באינטרנט, או בעקבות אבחון של אחד הילדים. ההכרה בקיומה של מוגבלות נוירו- ביולוגית אובייקטיבית, פותחת את הדלת לשינוי.

 

אוטיזם בתפקוד גבוה וזוגיות מקשה על ניהול מערכות יחסים אינטימיות

 

ראשית חשוב להבין במה מדובר; אוטיזם בתפקוד גבוה משמעותו שהאדם נראה רגיל לחלוטין והינו בעל יכולות גבוהות ביותר של למידה, חשיבה לוגית והגיון – לפעמים יותר מידי הגיון. אנשים עם אוטיזם בתפקוד גבוה נעים בין גאונות בתחום אחד שבו הם מפגינים יכולות יוצאות דופן, לבין חוסר מסוגלות בתחומים אחרים הדורשים מיומנויות חברתיות מורכבות ותקשורת אינטימית רגשית. המאפיינים המרכזיים של הספקטרום האוטיסטי כוללים קושי באינטראקציה חברתית, שטחי עניין מצומצמים ודפוסי התנהגות נוקשים וחזרתיים, שזה אומר הצמדות נוקשה לשגרה, לרוטינות ולטקסים. אנשים עם אוטיזם יכולים לשהות פרקי זמן ממושכים לבד ולהסתפק בתקשורת פרגמטית, מה שמותיר את בת הזוג עם תחושת בדידות חזקה. חוסר האיזון בין היכולות הקוגניטיביות הגבוהות של אנשים עם אוטיזם והתקשורת הלקויה שלהם מקשה עליהם לנהל מערכות יחסים אינטימיות והזוגיות שלהם מתאפיינת ברמת קונפליקט גבוהה ובקצרים תקשורתיים מרובים.

לאנשים עם אוטיזם יש בדרך כלל גם רגישות חושית מוגברת או תת רגישות לרעש, אורות, ריחות או מגע. לפעמים מפריעים להם דברים שאנשים אחרים לא שמים אליהם לב בכלל. רגישות חושית עשויה להוות בעיה גם בחיי המין של בני הזוג, שבהם לחושים יש תפקיד מפתח. רגישות חושית, חוסר היכולת לצפות ולהבין את תגובת בן/ בת הזוג למגע, חוסר ספונטניות, חוסר גמישות ונטייה לחזרתיות, כל אלו הם מאפיינים העלולים למנוע מבני הזוג לחוות מערכת יחסים מינית מספקת.

אוטיזם בתפקוד גבוה וזוגיות

 

כל זוגיות והייחודיות שלה

 

בני אדם שונים הם בעלי תכונות ייחודיות שהופכות את מערכת היחסים שלהם למיוחדת בפני עצמה. אל תוותרו על הייחודיות שבכם ובזוגיות שלכם רק בגלל שנתפסתם לא מוכנים. עצם המודעות לקיומה של לקות אובייקטיבית מאפשר לראות ולהבין את הבעיות בקשר הזוגי דרך משקפיים אחרים וללמוד כיצד להתמודד איתן ביעילות. אני, ד”ר פנינה ארד, מזמינה אתכם למרכז LeadUP בהנהלתי, שהוקם על מנת לשמש מרחב בטוח לזוגות המתמודדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה ברמות שונות, ומבינים שלאושר פנים רבות.

הדרך שלך לשינוי מתחילה בצעד קטן אחד

הצטרפו אלי והרשמו עוד היום לאימון עם ד"ר פנינה ארד

קידום אתרים בגוגל קידום אתרים בגוגל